Ladestander, kombirelæ på 16A eller 20A

Jeg har købt mig en plugin-hybrid bil og har indtil nu ladet den lidt med mormor-laderen gennem en normal 230 v stikkontakt og ellers mest kørt på benzin. Men målet er at lade fast hver dag og kører frem og tilbage på job på hybridbatteriet. Jeg kan læse på nettet, at for at sikkerheden er i orden ift. opladning, bør man få lavet et sikkert og ubrudt kredsløb, der løber direkte fra eltavlen til ladepunkt. Dvs. fra hus til carport, hvilket vil kræve 30 m kabel, lidt gravearbejde og etablering af adgang gennem ydermuren til eltavlen. Jeg ønsker samtidig, at kredsløbet bliver fremtidssikret, så jeg også kan lade en ren elbil på det senere hen.

Jeg vil lave så meget selv, som jeg må og få en autoriseret elektriker til at slutte det hele til. I første omgang har fået hjælp af en ven, der er elektriker og selv elbilejer, til at bestille elvarer:
1) 30 meter 5G6 mm2 Installationskabel
2) Kombirelæ IC60 4P 16A 300MA C 6KA 1 KL A
3) Wallbox Pulsar Plus ladeboks, der kan lade med 7,4/11/22 kWh og som har integreret DC beskyttelse og er justérbar fra 6 til 32 A.

Jeg har nu modtaget varerne og er egentlig klar til at gå i gang med at trække kabel.
Men jeg er blevet i tvivl om relæet på 16A er det rigtige. Min elektrikerven anvender selv samme relæ hos ham selv. Men på nettet kan jeg læse mig til at der oftest anvendes et 20A kombirelæ i denne sammenhæng.

Er der mon nogen herinde, der kan gøre mig klogere? Kan jeg bruge mit indkøbte 16A kombirelæ eller er det strengt nødvendigt, at det er et 20A relæ?

På forhånd tak
Jeg har købt mig en plugin-hybrid bil og har... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til at man foretrækker 20A er for at minimere risikoen for spontane udfald. Sikringen bliver mindre belastet.  Der er variationer på sikringer og ladestrømmen er ikke præcis 16A. Hvis man er uheldig og have en sikring der er lidt følsom og en bil der tage lidt over 16A kan man være uheldig at sikringen springer efter noget ladetid.

Jeg har fornemmelse af at min bil trækker nærmere 15A end 16A. Så mit eksempel kan nok ikke bruges generelt. Til en ny installation, vil jeg anbefale 20A.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis