Skur på

Hej!

Jeg står i gang med at opføre et nyt skur på en lavtliggende grund, der oplever udfordringer med regnvand. Det nuværende skur har nedstøbte 100x100 stolper og flisebelagt gulv, men beklædningen er ved at blive ødelagt af fugt, og det er blot et spørgsmål om tid, før næste regnby trænger ind. For at afhjælpe problemet planlægger jeg at etablere et dræn med hældning.
Fundamenteringsløsninger:

I forbindelse med opførelsen af et nyt skur står jeg over for valget af den mest optimale fundamenteringsløsning. Mit primære ønske er et frostfrit skur, men jeg overvejer også at bevare de eksisterende fliser og acceptere et uisoleret gulv med risiko for frost og kondens. Fordelen ved en ny fundamentering er muligheden for at hæve bygningen en smule og dermed minimere problemet med regnvand.

Jeg har følgende alternativer i tankerne:
A) Randfundament af fundablokke (1-2 rader):
  • Fordele: Billigt og nemt at etablere.
  • Ulemper: Ikke frostfrit.
B) Skruefundament med isoleret gulv (ca. 200 mm):
  • Fordele: Frostfrit, god rumhøjde.
  • Ulemper: Dyrt og mere komplekst at etablere.
C) Isoleret betonfundament:
  • Fordele: Frostfrit, robust konstruktion.
  • Ulemper: Dyrt og tidskrævende at etablere.
D) Isoleret gulvopbygning af imprægneret træ placeret direkte på fliser (med murpap):
  • Fordele: Billigere end alternativerne B og C.
  • Ulemper: Risiko for fugtproblemer og svamp, lavere levetid sammenlignet med andre løsninger.
Hver løsning har sine fordele og ulemper, der skal afvejes i forhold til totalpris, rumhøjde, adgangsforhold, arbejdstimer og bæredygtighedsaspekter. På nuværende tidspunkt hælder jeg mest mod enten A) eller C), da A) er billigt og nemt, men ikke frostfrit, mens C) er frostfrit og hæver bygningen en smule, men også dyrere.
Selvom jeg foretrækker en løsning med skruefundament (B), er jeg bekymret for, at rumhøjden bliver for lav. Med et isoleret gulv og loft (200 mm) ender jeg med en netto rumhøjde på 2100 mm ved den højeste del.
Spørgsmål:
  • Hvilken fundamenteringsløsning ville I anbefale i min situation?
  • Er det en ufornuftig beslutning at undlade gulvisolering, når muligheden er til stede?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden 
Når du har problemer med indtrængende vand, er et betonfundament den bedste løsning.
Hvis du ikke skal have varme på, så undlad at isolere gulvet, men gerne isolering rundt i kanten, indvendigt på fundamenter. Så ​får du "gratis jordvarme" en stor del af vinteren, isolere du væge og loft øger du muligheden for at holde frostfrit.
Hvis du vil spare betongulv, kan du godt bruge betonfliser som gulv.
       
Men du kan jo også bare lave en ramme af 75 ​x 75 trykimprægneret træ, og hæve skuret, og så også hæve fliserne inde i skuret med 75 mm.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis