Smøring af dørhængsel uden at fjerne døren

har en dør som jeg aldrig har smurt fordi jeg ikke ved hvor smøringen skal lægges. det er noget underligt beslag vedlagt i det her billede. Døren hyler vanvittigt meget efterhånden.

jeg er bange for at skruerne til at holde beslaget fast på karmen ikke vil bide fast hvis jeg afmonterer døren, så hvordan kan jeg smøre uden at gøre det.

der er 2 skruer vertikalt som går ind på hver sin side. kan jeg afmontere dem så døren alligevel kan fjernes ? jeg er i tvivl om det kun er justeringsskruer eller hvad det er. tak.
har en dør som jeg aldrig har smurt fordi jeg ikke... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis blot hælder et par dråber olie i efter S. Fabrins billede, vil det fordele sig. Dørhængsler er ikke specielt krævende med olie. Så du skal ikke spekulere så meget over olie type. Hvis døren ellers er i orden, vil et par dråber, fjerne enhver knirken. Jeg bruger normalt almindelig universal olie. Jeg smører efter behov. Jeg har flere døre, der ikke har været smurt i 25 år.

Hvis den kirker kraftigt, kan det være fordi dørplade eller ramme har vredet sig. Hvis de 2-3 hængsler ikke fuldstændigt lige over hinanden,er der risko for at et eller flere hængsler bliver trykket kraftigt sideværts, når døren åbner eller lukker. Så vil det kun hjælpe i kort tid med olie. Hvis det er problemet, vil den sikkert stoppe med at knirke, hvis man løsner et hængsel eller to. Man må så finde en holdbar løsning på problemet.

Men som nævnt, hvis et par dråber olie hjælper, er der ingen problemer.



Det gjorde godt nok en kæmpe forskel. Hældte et par dråber universalolie i åbningerne.

Døren “svømmer” nu dvs den kan kun være i 2 positioner, helt åben eller lukket. Hvis jeg skubber lidt med en finger fra åben tilstand, fortsætter den med at dreje indtil den rammer ind i karmen.

Hvordan kan jeg give noget modstand til den ?
Du må være mindre sur på konen eller omvendt så der ikke smækkes med døren  
Du kan nok ikke få til at gå mere træg men mon ikke det er tilvænning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den hurtige hingst skrev den 24-04-2024 20:23:37

Det gjorde godt nok en kæmpe forskel. Hældte et par dråber universalolie i åbningerne.

Døren “svømmer” nu dvs den kan kun være i 2 positioner, helt åben eller lukket. Hvis jeg skubber lidt med en finger fra åben tilstand, fortsætter den med at dreje indtil den rammer ind i karmen.

Hvordan kan jeg give noget modstand til den ?

Lyder som om du har et rigtig godt hængsel 😀




Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis