Nyt køkken. Afløb og og Aftræk fra Kogeø.

Hej allesammen, håber at finde noget hjælp herinde.

Vi har bestemt os for at købe nyt køkken. Det lød sgu nemt. 
Vi vil meget gerne have en kogeø, og da køkken er eneste rum der ikke er lavet gulvvarme, så vil jeg hamre gulvet op fra øen og ud til ydervæggen. Så er der ikke noget med filter og fugtigt luft indenfor. Problemet, (det ene) der hvor jeg skal grave gør ned ud til ydrevæggen, der krydser aftræksrøret nemlig afløbsrøret fra vasken. Problemet er så, hvor dybt nede er et afløbsrør lavet? Aftræksrøret vil jeg jo håbe kan løbe henover, så det ikke behøver være ret langt nede. 
Jeg har prøvet at pille alt afløb af der er bygget i soklen, og haft et endoskop i røret, men jeg kan ikke mærke eller se med kamera hvor langt det går ned. det er et ø50 plastrør. Har forsøgt at lave en skitse her. Aftræksrøret fra kogeø bliver ø160.

Så. Hvor langt nede i gulvet er et afløbsrør fra en køkkenvask?

Og er der regler for hvor langt nede et aftræksrør skal ned? 

Håber der er nogle som lige sidder med svarene. 

Forsat go aften. Thomas.
 


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt spørgsmål. Måske nogen kan svare.. men umiddelbart har jeg et par opklarende spørgsmål:

Hvilken gulvkonstruktion har du nu? Strøgulv? Fliser? Eller?
Har du evt en kloaktegning? Der kan du måske se, om afløbsrøret går i gulvet og måske lige ud af huset? 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Sorry. Ja der er selvfølgeligt ting jeg har glemt at skrive. Der er betongulv, ingen gulvvarme. Der er trægulv på, men ikke under de nuværende køkkenmoduler.
Har ikke nogen tegning, men det må være muligt at finde et sted online. BBR ingen resultat, og tinglysning er ikke tilgængelig pt.

Mvh ThomasB
Der er ingen regler for dybde indendørs. men det går sikkert med de 50 mm ned til gulvhøjde og derfra bliver det 110 mm Så går det ud igennem sokkel i retning af rensebrønd udvendig. Din skitse tyder på at det ikke er første gang der flyttes om i det køkken. 
Men du kan næsten helt sikkert komme forbi det, for normalt ligger det længere nede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
EV Elmand: Mange tak. 
Jeg har prøvet med kamera i afløb uden held. Jeg får fat i en spule slange idag, ser om jeg kan få den i så jeg kan se hvor vandet løber ud. Som jeg har tegnet, så er der muligvis en rensebrønd ude foran huset, den har jeg aldrig haft låget af, men det er nok en rensebrønd. Og måske det samme foran garage.
Og så skal jeg lige finde en stang så jeg kan få låg af den/de to rensebrønde. 
Hvis afløbsrøret er 500mm nede, så er den del med at føre et aftræksrør fra kogeøen op over ikke et problem. Så håber det er sådan.
Så har jeg lige et nyt spørgsmål, dvs et jeg glemte at skrive. Og med en lille skitse. for at jeg får plads til at placere opvaskemaskinen, så skal jeg hugge gulvet op og forlænge det 110mm rør. Det skal muligvis flyttes mellem 500-1000mm til venstre. Kan man det, sådan uden videre? Har tegnet et par muligheder. Der er noget med kloakmester der skal lave det, men det er muligt at lave det om sådan? 

Beklager spørgsmålene EV Elmand, men der er mere hjælp i dig end Google. :o)

Mvh ThomasB
Du kan spare dig alt bekymring og arbejde med kamera osv.. Når du alligevel skal ned og flytte det 110 mm rør så kan du (110 % sikker   ) gøre det på en måde så aftrækket og afløb kan komme forbi hinanden. 
Og ja den kan meget nemt flyttes, der skal bare graves ned til hvor den drejer f.eks. ud af huset. Så drejes denne vinkel, så retningen er op imod den nye placering. 
Det er ofte VVS firma der har autorisation til den indendørs kloakarbejde. opgave 
Og sørg så for at både afløb og vand rør kommer op i væggen under vasken. Der skal måske være plads til cookerbeholder og affald i et brugbart vaskeskab/ affaldsskab

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Varm/Kold vand det er allerede hvor det skal være, det har tiligere ejer flyttet, men har så lavet den nemmeste løsning med afløb, uden at skulle hugge gulv op og flytte det. 
Ja det bliver et 800mm bred underskab, så der er plads, men få afløb ind i væggen ville være smart. 

EV Elmand, jeg takker mange gange for hjælpen. Så nu skal jeg "bare" finde ud af hvornår alt det skal ske, det er altid lidt sværere når man bor i huset samtidig. OG jeg rejser 14/14. Koordinering med kone og 2 børn.

Tak for hjælpen EV Elmand. 

Mvh ThomasB. 

(PS kan være jeg ender med at dukke op herinde igen når først det gamle køkken er revet ned og man får sig en overraskelse). 

Du piller det gamle køkken ned, og monterer det midlertidig i garage, udestue, altan eller andre steder nu her hvor det bliver sommer. Altså komfur, køleskab, vask og enkelte skabe med bord. Bare en slange med vand og afløbet ud på plænen. Så får du lidt ro til at få det lavet
"Så er det som at være på camping " som i hvert fald er den historie som du må sælge til de 3 "hjemmegående" 
Kom endelig igen, for der opstår altid noget som ikke helt er forudset.
.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis