Bør vi isolere garage/værksted?

Vi er ved at købe et hus hvor der skal bygges en garage med værksted/hobbyrum.
Fundamentet er i forvejen støbt af sælger og er med indlagt gulvvarme, og vi vil så indhente tilbud på at bygge den færdig.
Planen er at have garage til bilen i den ene ende, og et seperat rum i den anden ende som kan benyttes som kreativt værksted, hobbyrum eller lignende.
Spørgsmålet er om vi bør få den isoleret eller ej.

Jeg forventer at den skal opføres i træ, og har læst at det ikke er nødvendigt at isolere en garage af træ, da materialet isolerer godt nok i sig selv, men jeg ved ikke om det passer, når det også skal være værksted.

Ville I vælge at få den isoleret, og hvor meget dyrere kan det tænkes at blive?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville helt sikkert vælge at få den isoleret, hvor meget dyre afhænger af om i i forvejen havde projekteret, med inderbeklædning og loft..
Er det selvbyg ??

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du med træ mener med træbeklædning, så isolerer det ingen ting da bagsiden skal ventileres. Et bjælkehus er hæderligt isoleret, hvis samlingerne tætnes.
Mht. til merpris for isolering er det umuligt at svare på uden at vide hvad det er du vil bygge.

Selvbygger med stort S. 
Med gulvvarme / fast varmekilde er det da et lovkrav at den isoleres. Dét ville være afgørende for mig. Dernæst er isolering med til at øge værdien imo. Hvis jeg så et hus med isoleret, opvarmet skur vs uisoleret skur, ville jeg vægte den isolerede højere i pris. 
Jeg tilslutter mig resten af holdet - jeg ville også vælge at isoleret det.
Hvis der allerede er opførst gulvarme, så er det et lovkrav som der bliver nævnt.

mht. pris kommer jo selvfølgelig an på hvor mange m2 garagen er, men også hvad type isolering du vælger.

-Som der bliver nævnt allerede, kommer det an på flere faktorer, som du ikke lige næver i tråden.


Tak for svar, allesammen.
Det er ikke selvbyg, det har vi næppe evnerne til, så vi skal have indhentet tilbud på projektet.
Det er ca. 70 kvm hvor tanken sin sagt er garage i den ene ende og værksted i den anden ende. Der er også et afløb så man kan lave et toilet.
Det ser ud til at vi skal sørge for at det bliver isoleret, så.
Sælger har i sin tid fået en pris på 67.000 for projektet fra en tømrer, men jeg kender ikke detaljerne i det tilbud.
Annonce
70 kvm og 67000 kr, tror ikke du kan få det bygget af en tømrer til den pris. Måske prisen er uden materialer ?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-04-2024 21:14:45

70 kvm og 67000 kr, tror ikke du kan få det bygget af en tømrer til den pris. Måske prisen er uden materialer ?

 Ja, det kan jo godt tænkes.

.... og uden moms?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ReddaJoppe skrev den 20-04-2024 19:41:21

Tak for svar, allesammen.
Det er ikke selvbyg, det har vi næppe evnerne til, så vi skal have indhentet tilbud på projektet.
Det er ca. 70 kvm hvor tanken sin sagt er garage i den ene ende og værksted i den anden ende. Der er også et afløb så man kan lave et toilet.
Det ser ud til at vi skal sørge for at det bliver isoleret, så.
Sælger har i sin tid fået en pris på 67.000 for projektet fra en tømrer, men jeg kender ikke detaljerne i det tilbud.

Jeg vil også mene at det er ekstremt billigt i disse tider, efter som at prisen på langt de fleste materialer (ikke alle) er steget mellem 25-50% som en god tommelfingerregel. Nogle byggematerialer er mere end fordoblet i deres pris

- Du skal nok nærmere regne MINDST 100,000 kr. hvis det både er arbejdsløn, diverse materialer, moms etc.
Skal der også være toilet (hvilke ikke er en dum ide), så skal der laves kloak og vvs, og de to poster er dyre som regel.
Jeg har selv bygget ca 40m2 isoleret garage, bygget sammen med huset.
Der skal være et afløb, og gulvvarme.
Jeg har lavet næsten det hele selv, og er da rundet 150.000 i materialer. Jeg vil tro at jeg ender på 175 inden jeg er færdig, når kloak og gulvvarme er tilsluttet. 
Så jeg vil gætte på at du snildt runder 500.000 hvis du ikke skal løfte en finger selv. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis