Cykelskur med grønt tag, 2x2 meter grundplan

Cykelskur med grønt tag, som godt kan blive ret tungt.
Jeg har lavet en tegning, men vil det holde i virkeligheden?
4 stk stolpebærere i hvert hjørne af grundplanen, ca 2x2 meter (hvor meget kan stolpebærere bære?)
På hver stolpebærer en 97x97mm stolpe
2 remme 45x120mm.
7 "spær" 45x96mm
og så nogle terrassebrædder som tag, og derpå bassinfolie og jord og planter.

er dimensionerne på stolper, remme og spær-reglar store nok? bør jeg have flere stolper end de 4?
Cykelskur med grønt tag, som godt kan blive ret... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er sikret imod væltning med skråstivere og krydsfiner plade så kan skuret godt stå. Men på indgangs siden ville jeg stadig sætte små skråstivere eller krydsfiner trekant øverst ved stolpe / rem.
De små stolpesko skal du nærmest anse som hængsler. De holder fint imod tryk og træk, men gør ikke noget godt  imod væltning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med 'væltning' snakker vi om, at en firkant er ustabil men trekant er stabil, så hvis skuret er stift nok i sig selv, så skal stolpeskoene kun bekymre sig om at håndtere det lodrette tryk?
Og det er vel også derfor man ikke anvender stolpesko til plankeværk.
Uden at være sikker på min argumentation, men jeg vil nu stadig mene 3 stolper i siden til at støtte hvad jeg vil kalde remmen.
Sådan som jeg ser det har du et tag med 2 remme, med afstand på 2m og lysvidde på 2m. Det er i underkanten til et tungt tag, som jo endda muligvis er tungere end et standard tungt tag.
Vender du remmen og sætter en ekstra stolpe, halverer du lysvidden.
Men måske er min tanke ikke korrekt.

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 19-04-2024 07:43:32

Uden at være sikker på min argumentation, men jeg vil nu stadig mene 3 stolper i siden til at støtte hvad jeg vil kalde remmen.
Sådan som jeg ser det har du et tag med 2 remme, med afstand på 2m og lysvidde på 2m. Det er i underkanten til et tungt tag, som jo endda muligvis er tungere end et standard tungt tag.
Vender du remmen og sætter en ekstra stolpe, halverer du lysvidden.
Men måske er min tanke ikke korrekt.

 Det kan godt være du mener det er i underkanten, men min dimensionering m. 45x145 mm spærtræ er lavet udfra tabelopslag i samme tabel som enhver bygningskontruktør bruger dvs. følger alm. dansk byggeskik.

En rem står naturligvis altid på højkant, det har trådstarter også tegnet i sin skitse i indlæg 1.

Selvbygger med stort S. 
Det med at vende remmen tror jeg ikke handler om hvorvidt den ligger ned eller står op? Forslaget forstår jeg som at sætte remmene ikke over for- og bagside, men over siderne, således at hver rem vil følge taghældningen?
Men jeg tror jeg vil stole på at tabelopslaget er korrekt.
Hvis jeg skal vælge mellem 45x120 ikkeimprægneret spærtræ eller 45x120 imprægneret reglar/lægte, er det så ikke smartest ar gå efter den imprægnerede når nu det er udendørs?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis