Slidte kul i slibemaskine, er det forklaringen?

Min slibemaskine mistede pludselig pusten og tænder ikke længere. Dvs hvis jeg forsøger at starte den 10 gange tænder den kortvarigt i 1 sek men får ikke spundet skiven op i fart... jeg har skilt den ad men ser ikke rigtig noget brændt eller andet (skal siges jeg ingen forstand har på dette). Dog ser det ud til at den ene kul er knækket delvist... kan det være forklaringen eller er der ikke knækket tilstrækkeligt meget af til at det kan være årsagen?


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan det godt, og kullene skal glide let i holderne, og fjedrene skal være tilpas stramme.
Går kullene stramt, kan man pudse lidt af siderne på kullene, så de går let i holderne.

Hvis kullene går stramt eller er revnet, er det som regel fordi maskinen har være varm, eller det er støv der har sat sig..

Hvis det er kullene, starter maskinen ofte, hvis man giver den et par dask, men undlad at køre med den, da du ellers vil skade ankeret, som koster en formue, nye kul koster ikke alverden.

Vi prøver igen, i morgen --
De kul er næsten helt sikkert for korte. Hvis du måler afstanden imellem dem som de sidder fri nu er den temmelig sikker det samme som diameter på kommutator ( kobberforbindelserne på rotoren ) På den måde trykker fjedre jo ikke kullene ind imod kommutator. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ville lige give en update på tråden. Jeg skiftede de to kul og maskinen spinner som ny igen. Så det er super. Til andre interesserede kaldes disse kul "brushes" / "børster". Jeg købte et set org festool til ca 200 med levering. En af de gamle havde den ene fjeder knækket, formentligt derfor der var brækket et stykke af kullen og kontakten var dårlig. 

fin update, det var som forventet

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis