Husvandværk stopper ikke

Jeg har et billigt husvandværk fra VVS-eksperten som jeg bruger til havevanding. Det er typen med en stor hydrofor, og motoren ovenpå den. Vandet suges fra en stor nedgravet tank. Der er tilbageløbsventil på sugeslangen. Hele setuppet har fungeret upåklageligt i flere år, men da jeg ville tjekke værket her før vandingssæsonen, opdagede jeg at det bliver ved med at køre, hvor det jo ellers plejer at stoppe af sig selv ved endt brug. Der er fuld tryk på vandet, sugeslangen er tjekket, og tilbageløbsventilen masseret. Det eneste jeg kan komme på af løsning nu er måske at fylde lidt luft på hydroforen, men så skal jeg ud at låne en kompressor, så jeg ville lige høre her om der evt. er andre forslag. 
Jeg kunne jo bare slukke på kontakten, men pumpen står indenfor og det er meget rart at man kan få nogen til at vande uden at de skal ind i huset.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert trykafbryderen der ikke mere virker. Det et den der skal afbryde strømmen til pumpen når der er tryk nok på anlægget.
For lidt fortryk i hydroforbeholderen viser sig ved hyppige start-stop af pumpen når der tappes vand.

Søren O
Enten defekt trykafbryder, Så skiftes denne naturligvis 
Lidt slidt pumpe så den ikke kan opnå det tryk som den er indstillet til Justere ned som Thomas_Mygind beskriver 
Eller også bruges der konstant vand. Kan det være noget utæthed/ frossen rør nede under jorden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-04-2024 23:52:05

Enten defekt trykafbryder, Så skiftes denne naturligvis 
Lidt slidt pumpe så den ikke kan opnå det tryk som den er indstillet til Justere ned som Thomas_Mygind beskriver 
Eller også bruges der konstant vand. Kan det være noget utæthed/ frossen rør nede under jorden. 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg tester for om det er trykafbryderen som er defekt? I tilfælde af at den er det, står jeg overfor enhver gør det selv mands "mareridt" - reservedelspriser. En ny afbryder koster kr. 350,- og hele vandværket kr. 700,- De kr. 350,- er selvfølgelig også værd at spare, men sæt nu at det ikke løste problemet.
Jeg tror at jeg vil låne en kompressor og hælde lidt luft på systemet, måske får det trykafbryderen til at reagere. Hvis ikke, så hedder det vist nyt vandværk 🙄

Tak for hjælpen 😊
Det hjælper ikke på det problem at putte mere luft i beholder. 
Du sikrer dig at der ikke er utæthed på rørene fra vandværket. Lukke for hane lige efter beholder
Du skruer ned for trykket på den store skrue under trykafbryderen dæksel. Så vil vandværket slå fra og du må gøre op med dig selv om det nye tryk er ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde også sådan et vandværk til at trække vand fra en tank til havevanding. Den ville heller ikke stoppe. Inde i trykafbryderen sidder en membran, som var kalket til eller hvad det nu var. Det var ok let at skille trykafbryder helt ad (du skal inden bag ved det lille hul der vender ud mod vandsiden) Den blev renset godt op og har kørt et par år igen nu.

 

mdn skrev den 16-04-2024 14:12:07

Jeg havde også sådan et vandværk til at trække vand fra en tank til havevanding. Den ville heller ikke stoppe. Inde i trykafbryderen sidder en membran, som var kalket til eller hvad det nu var. Det var ok let at skille trykafbryder helt ad (du skal inden bag ved det lille hul der vender ud mod vandsiden) Den blev renset godt op og har kørt et par år igen nu.

 Nu fik jeg tid til at kigge på vandværket. Skilte trykafbryderen ad, masserede kontakten lidt, rensede membranen og vupti så virkede det igen 😊

Endnu engang tak for hjælpen til alle deltagere i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis