Overgang mellem vinyl og væg

Hej LDS
Jeg har fået lagt Vinyl på badeværelse (på gulv og i bruseniche) af en fagmand og resterende vægge og loft er fuldspartlet med vådrumsspartel.
Spartel arbejdet er ikke særlig godt udført, så jeg skal selv over dette igen. Firmaet som har udført dette har spartlet væggene inden de lagde vinyl og der er ikke lavet nogen overgang mellem væg og vinyl, sådan at vinylens kant på ca. 3-4 mm ligger ‘ovenpå’ væggene. Hvordan får jeg bedst lavet en pæn overgang mellem vinyl og vægge?

Venlig hilsen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du spartler kanten op igen, det skal gøres ad 2 omgange og overgangen skal nok være 30cm bred for at det ikke kan ses.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH
Så simpelthen bare spartle ud til vinylkanten og så er det fint. Hvis jeg forstår dig korrekt. Ville du ligge en fuge mellem væg og vinyl når spartling er færdig?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Grantdk skrev den 15-04-2024 08:44:02

 Ville du ligge en fuge mellem væg og vinyl når spartling er færdig?

Nej - der er jo allerede vinyl i overgangen op ad væggen så hvad skulle en fuge gøre?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg tror vi misforstår hinanden en smule. Jeg vedhæfter lige et billede så du kan se hvad jeg mener.
Som du kan se, så ligner det, at der umiddelbart ville kunne komme vand/fugt i overgangen.
På dit billede se det ikke ud som om vinylen er ført op ad væggen. Det er da vist en fejl, der bør rettes. Så passer BOHFs svar  - der er jo allerede vinyl i overgangen op ad væggen, så hvad skulle en fuge gøre?

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej der er kun vinyl på gulv og i brusenische og så går vinylen 10cm op ad væg. De resterende vægge skal fuldspartles. Billedet er ikke i brusenische, der går vinylen helt til loft
Så længe vinylen går 10cm op ad væggen er kravet til gulv i vådrum overholdt. Hvis det er i vådzone ved bruser/kar skal der selvfølgelig vådrumssikring + beklædning (klinker?) udenpå igen jvf regler for vådrum. Udenfor vådzone er der ikke yderligere krav.

Se evt her for nærmere detaljer omkring montage af vinyl.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Yes jeg er helt med på at det overholder krav, men hvordan får jeg en flot overgang mellem vinyl og væg?
Er jo allerede besvaret - du udspartler kanten og gør overgangen bred så forskellen i niveau ikke kan ses, der skal vel som minimum 2x maling og/eller filt udenpå igen

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også