Fugt/skimmel i isoleret værksted

Hejsa

Vi har et opmuret uopvarmet og isoleret værksted, som ligger under terræn. Igennem efteråret har vi har haft en del oversvømmelse i værkstedet, som har givet udfordringer.
I værkstedet står der også en kummefryser som giver kondens på ydersiden, nok pga. at det er uopvarmet.
Der er ingen udluftning ud over 1 dør.
Vi har Borup affugter til at hænge af samme grund.
Det er bare som om at det ikke vil tørre.

Mit spørgsmål går på:
Jeg har læst mig til, at jeg nok skal have nogle murventiler op, så der kommer noget luft ind.
Men indtil at jeg kan få det lavet, skal jeg så sætte en radiator der ind, så der kommer noget varme på? Eller vil det blot forværre skimmelsvamp situationen?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har helt sikkert alt for høj fugtighed. Varme vil hjælpe, og når den relative udvendige fugtighed et tilpas lav, vil det være en god ide med god udluftning. En affugter kan blive nødvendig. Start med at anskaffe en fugtighedsmåler (hygrometer).

Søren O
Hvis du hæver temperaturen vil den relative fugtighed falde. Hvis du kan få den godt nedad vil du ikke have problemer med skimmelsvamp.

En Borup affugter hjælper ingen ting. Hvis du satte en elektrisk affugter ind ville du få nogle liter vand hver dag uden at fugtigheden faldt ret neget. En Borup affugter fjerne nogle milliliter.

Det er bedre at hæve temperaturen, da det vil sænke relative fugtighed mere end hvad en affugter kan klare.

Forklaring: En affugter sænker den absolutte luftfugtighed, men på grund af gasarternes partialtryk, vil fugtighed andre steder fra  (fx ude) blive suget ind i rummet, så man næsten har samme fugtighed som før. Ved at hæve temperaturen bliver den absolutte luftfugtighed uændret, men den relative falder (det er den relative man normalt måler). Hvis der kommer mere fugtighed, vil man få den modsatte virkning som ved affugteren. Altså at den absolutte luftfugtighed er højere inde end ude og derfor bliver den ekstra luftfugtighed suget ud af rummet.

Mange tak for det. Jeg har sat noget varme på og synes allerede at det har hjulpet.

Vil det stadigt være smart, at lave noget ventilation i rummet? Tænker bare at det hurtigt bliver dyrt i elvarme, hvis alt varmen blot bliver suget ud af ventilationen. 



GodeVen skrev den 15-04-2024 12:41:36

Hvis du hæver temperaturen vil den relative fugtighed falde. Hvis du kan få den godt nedad vil du ikke have problemer med skimmelsvamp.

En Borup affugter hjælper ingen ting. Hvis du satte en elektrisk affugter ind ville du få nogle liter vand hver dag uden at fugtigheden faldt ret neget. En Borup affugter fjerne nogle milliliter.

Det er bedre at hæve temperaturen, da det vil sænke relative fugtighed mere end hvad en affugter kan klare.

Forklaring: En affugter sænker den absolutte luftfugtighed, men på grund af gasarternes partialtryk, vil fugtighed andre steder fra  (fx ude) blive suget ind i rummet, så man næsten har samme fugtighed som før. Ved at hæve temperaturen bliver den absolutte luftfugtighed uændret, men den relative falder (det er den relative man normalt måler). Hvis der kommer mere fugtighed, vil man få den modsatte virkning som ved affugteren. Altså at den absolutte luftfugtighed er højere inde end ude og derfor bliver den ekstra luftfugtighed suget ud af rummet.

 

Ventilation vil være fint, men kun når den udendørs relative fugtighed er tilpas lav.

Søren O
Okay, så det vil ikke være smart at sætte en murventil ind i begge ender af værkstedet, uden nogen form for elektroniskstyring?

https://www.billigvvs.dk/duka-draenroersventil-oe-75-mm-roed-2-stk-2435449?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD_iRV0j0Bf0BoUFV6pzQbbk3ugpU&gclid=CjwKCAjwoPOwBhAeEiwAJuXRh9kYlWW1Fzc1C1O4tMo5o12FDNklgbN-gX6EhTc-hMqQkzNnp52wXxoCLzMQAvD_BwE

Søren O skrev den 17-04-2024 12:34:08

Ventilation vil være fint, men kun når den udendørs relative fugtighed er tilpas lav.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis