Fliser på muldjord?

Konen vil gerne have en laaaang sti af fliser rundt om huset plus en lille terrasse (til børnenes pool). Den skal gerne være over græsniveau (for græs vokser jo op i niveau over tid).

Vi har IKKE veldrænet jord. Tværtimod, har vi lerjord under mulden. Hvis jeg skal ned til råjord, bliver det pænt dyrt alene i bortførsel af jord. Hvis jeg derimod kan nøjes med 15 cm, så er det til at overskue.

Diverse google links insisterer på at jeg skal så langt ned, men jeg vil gerne slippe. Blot ikke lave det hele om et par år senere. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du gerne vil slippe for at lave det om, om nogle år så skal du ikke springe over hvor gærdet er lavest, det betaler sig ikke...
mfrost skrev den 14-04-2024 17:02:25

Hvis du gerne vil slippe for at lave det om, om nogle år så skal du ikke springe over hvor gærdet er lavest, det betaler sig ikke...

 Det er mere, hvor langt ned kan jeg slippe afsted med at gå? 


Det er ca 23m2. Forskellen mellem eks 10 og 30 cm er en anseelig mængde. 
Hvis det kun er en gangsti er 10 cm stabil rigeligt.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 14-04-2024 18:49:58

Hvis det kun er en gangsti er 10 cm stabil rigeligt.

 Fedt. Hvis jeg vil have fliserne lidt over græs, starter jeg vel blot tilsvarende højere?

Det er fint med fliser over græs, men ikke ret meget højere. Det skal være sådan at plæneklipper umiddelbart kan køre hen over. Når så græsset i løbet af 10-15 år er kommet for meget over fliser så må disse hæves. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 15-04-2024 08:49:59

Det er fint med fliser over græs, men ikke ret meget højere. Det skal være sådan at plæneklipper umiddelbart kan køre hen over. Når så græsset i løbet af 10-15 år er kommet for meget over fliser så må disse hæves. 

 Ift græs var tanken at blot tage det med trimmeren. Gør hurtigt hvis fliserne ellers er lagt jævnt. Plus, når vi får robot, skal der vel alligevel kantklippes efter den 

Hejsa

Noget skal holde på fliserne så de ikke skrider ud til siden, lægger du dem for højt over græsniveau så er der ikke noget til at holde dem.

Du kan sætte en flise på højkant, bruge en brosten, eller på anden måde få noget der stikker dybere. når det bare er en gangsti behøver du ikke sætte det i beton eller andet når nu du har en god fast lerjord.

Enig i at 10cm stabil og plads til lidt afretningsgrus er rigeligt til en gangsti og lille terasse. Det har jeg lavet flere af på vores tunge, hårde lerjord. Det kan da godt være at de skal løftes og rettes til om 10 år, men det er sjovere end at køre jord væk :)
AllTheGear_ButNoIdea skrev den 15-04-2024 09:59:30

Hejsa

Noget skal holde på fliserne så de ikke skrider ud til siden, lægger du dem for højt over græsniveau så er der ikke noget til at holde dem.

Du kan sætte en flise på højkant, bruge en brosten, eller på anden måde få noget der stikker dybere. når det bare er en gangsti behøver du ikke sætte det i beton eller andet når nu du har en god fast lerjord.

Enig i at 10cm stabil og plads til lidt afretningsgrus er rigeligt til en gangsti og lille terasse. Det har jeg lavet flere af på vores tunge, hårde lerjord. Det kan da godt være at de skal løftes og rettes til om 10 år, men det er sjovere end at køre jord væk :)

 Kan jeg nøjes med en betonkant yderst? Foretrækker det “rene” look fra fliserne. Så hellere lave den lidt bredere så færdsel yderst undgås. 


Der, hvor der er jord nu, hvad er fremgangsmåden. Er det grav ud, grus, vibrer? Tænker at dræningen dør jorden hvis den vibreres først.

Konen syntes godt om soldaterfliser. Nævnte hvad de vejede og at de ikke kan dødløftes på plads… nu er hun fan af 40x40 fliser… 🤣

Jeg fjernede i anden anledning 10m3 jord selv. 1/3 med håndkraft. Dét gør jeg aldrig igen. Dertil skal min ryg holde for mange år
Hvis du laver så fliserne er højere end græsplænen, kan du bare fylde op med jord, så det flader ud over 75-100 cm. ud på græsplænen, så er det næsten usynligt, og når græsplænen med tiden hæver sig, vil det være nemt at grave den af inde ved fliserne.

Vi prøver igen, i morgen --
Enig med Je_ns, det vil virke og være nemt :)

Du kan selvfølgelig godt sætte de yderste fliser i jordfugtig beton hvor du så fører en kant halvdelen op af flisen. Tror bare det bliver svært at holde usynligt. Hvis det er 40x40 fliser tænker jeg ikke de er mere end 5cm tykke? 

grav ud og så stabilgrus komprimeret for hver 5 cm alt efter slagkraften af din vibrator :) så afretningsgrus, ikke mere end et par cm og så fliser på

Du er nød til at komprimere, grus sætter sig ret meget så det vil komme til at se forfærdligt ud hvis du ikke gør det. Dræning er der alligvel ikke noget af, vandet vil løbe af fliserne og ud på græsset. Husk hældning på den lille terasse.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis