Ny fjernvarme: Er der kvalitetsforskel på fjernvarmeunits

Fjernvarmen kommer til vores område og i den forbindelse kan man vælge om man selv vil stå for køb og installation af anlægget eller om fjernvarmeselskabet skal vælge anlæg og installere det hele.

Er der stor forskel på kvaliteten i fjernvarmeunits (med veksler)? Jeg har før haft et billigt/dårligt gasfyr og oplevede en stor forskel i både driftsøkonomi og stabilitet, da jeg skiftede til et dyrere/kvalitets-fyr. Gælder det samme med fjernvarme eller er teknikken så simpel, at det er ligegyldigt, hvad man har?

Der er tre modeller:
  1. Stikledning leveres og man står for resten selv: 37.500 kr.
  2. Stikledning og fjernvarmeunit installeres: 75.000 kr. (+ evt. "tryghedspakke" på 210 kr. / md)
  3. "All-inclusive": 12.500 kr. + 490 kr. pr. måned (inkl. "tryghedspakke"), herunder reparation og udskiftning af unit når den en engang er udtjent.
Ved 2 + 3 vælger fjernvarmeselskabet hvilken unit der opsættes.

Det er jo umiddelbart lettest, at lade dem står for det, men jeg vil gerne have noget ordentligt.

Mvh. AllanE
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du oplyse, hvilken enhed fjernvarmeselskabet vil vælge. Danfoss/Redan er udmærket.

fase
Vi har valgt all-inclusive og fået en Danfoss unit installeret. Selskabet havde dog begrænset fremløbstemperatur til 55 grader hvilket jeg synes er lige i underkanten. Det var pga. noget med garantien, men min VVS-makker fiksede det så jeg nu selv kan bestemme ;-)
Prisen er 199,- pr. md for det hele, inkl installation og alt service. Det synes jeg ikke er dyrt.
Vores er så uden stikledning, da der var fjernvarme i forvejen.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Borst skrev den 14-04-2024 13:40:30

Vi har valgt all-inclusive og fået en Danfoss unit installeret. Selskabet havde dog begrænset fremløbstemperatur til 55 grader hvilket jeg synes er lige i underkanten. Det var pga. noget med garantien, men min VVS-makker fiksede det så jeg nu selv kan bestemme ;-)
Prisen er 199,- pr. md for det hele, inkl installation og alt service. Det synes jeg ikke er dyrt.

 Du mener sikkert, at det er returtemperaturen, der er begrænset til 55°C. Fremløbstemperaturen er bestemt af forsyningen. Det kunne være temperaturen på sekundærsiden, du taler om. 


fase
Udtrykte mig ikke tilstrækkeligt præcist.
Det er fremløbstemperatur på det varme forbrugsvand jeg mener.
Dvs. når jeg tænder for varmtvandshanen i køkkenet, er det i teorien maks 55 grader varmt, men i praksis noget lavere pga tab i bl.a. ledningsføringen.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Annonce
Borst skrev den 14-04-2024 14:06:44

Udtrykte mig ikke tilstrækkeligt præcist.
Det er fremløbstemperatur på det varme forbrugsvand jeg mener.
Dvs. når jeg tænder for varmtvandshanen i køkkenet, er det i teorien maks 55 grader varmt, men i praksis noget lavere pga tab i bl.a. ledningsføringen.

 Hvis du har varmeveksler på det varme vand er 55°C rigeligt. Du kan sikkert ikke bade i den temperatur. Legionella forekommer heller ikke. 

Hos mig er veksleren indstillet til en returtemperatur på 55°. Det giver en primærtemperatur under 45° på primærsiden.

fase
Vælg en hvor veksleren tåler af kalkning. Jeg har en type, hvor den i teorien ikke tåler det. Jeg gør det alligevel, fordi jeg "kan". Det er en Thermix VVX, man kunne ikke købe en løs ny veksler mere, til denne for mere end 10 år siden. Jeg kunne så smide en ny op. Men ak, afstanden imellem tilgangsrørene er ikke std., ej heller rækkefølgen. Så øv, det hele skal laves om..... 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
PeterR skrev den 14-04-2024 14:39:37

Vælg en hvor veksleren tåler af kalkning. Jeg har en type, hvor den i teorien ikke tåler det. Jeg gør det alligevel, fordi jeg "kan". Det er en Thermix VVX, man kunne ikke købe en løs ny veksler mere, til denne for mere end 10 år siden. Jeg kunne så smide en ny op. Men ak, afstanden imellem tilgangsrørene er ikke std., ej heller rækkefølgen. Så øv, det hele skal laves om..... 

Dit indlæg drejer sig om varmevekslere til varmtvand. Hvis veksleren et til veksling mellem primær og sekunder, skal der ikke afkalkes. De mest effektive varmevekslere er ikke beregnede til at blive afkalkede pga. tynde plader i veksleren.


fase
Så kom der mere info. Som udgangspunkt tilbyder de en Gemina/Termix unit, alternativt en fra Metro eller Wavin. De kan ikke sige det med sikkerhed, før projektet er en realitet.

Ved ikke om det siger ret meget, men det er vel fin kvalitet alle tre mærker, ikke?

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis