Grundfos Apha2 defekt i elektronik, nemt fix

I forbindelse med renovering af et par rum i huset, afmonterede et par radiatorer, og proppede dem midlertidig af. Så efter nogle timer fyldte jeg vand på anlægget igen, så virkede min Grundfos Alpha2 ikke længere, den stod bare og flimrede i display.
Tænkte at pumpen nok sad fast, så afmonterede elektronik enheden, så jeg kunne komme til skruen for enden af akslen, og kunne så dreje akslen rundt, den gik nu let nok.

Søgte så på youtube og en af de første videoer, viste nøjagtig den samme fejl som min, og hvordan man fixer det.​LINK​​​
Det var en lille kondensator på 47uF der var problemet..
Så det skulle jeg da prøve, havde et par nye liggende også på 47 ​uF men til flere volt, så den fylder lidt mere, men det virker.
Jeg kunne ikke skille plasthuset ad, så jeg lirkede den gamle kondensator lidt frem og tilbage, så kom den fint fri af printet.
(har renset lodningen af, og givet en klat klarlak.)

Den gamle kondensator er den i den røde cirkel, tænker det er tiden uden strøm, der har fået den til at fejle.
               

Vi prøver igen, i morgen --
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan er det ofte. Altså en lille stump til 1 kr. eller deromkring som så er skyld i at emhætter, og hvidevarer i al almindelighed ender på container pladsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja nu havde jeg så lige et par af de kondensatorer liggende, de var faktisk fra et lignende reparation af en lampe med berørings tænd/sluk.
Dog var kondensatoren i pumpen beregnet til at kunne tåle 105 gr, men nu må det jo vise sig om den jeg monterede holder til det.

Den rigtige kondensator er denne her Link
Men har ikke rigtig lyst, til at lege med en SMT montering...


Vi prøver igen, i morgen --
Tænker ikke en kondensator dør af at mangle spænding. Men hvad elektronik dør af, når man arbejder på komponentniveau, skal man vist være troende på højt niveau for at finde ud af, medmindre den ser stegt ud.
At den gl. kondensator var til høje temperaturer skal du nok ikke bekymre dig om. Erstatningen kan evt. placeres, med forlængerledninger, hvor der er plads.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Lytter dør normalt af for høje temperaturer. Det får dem til at tørre ud.
Nogle firmaer indbygger den slags begrænset levetid i deres produkter. ​
Og det opdager man nogen gange kun når man slukker for skidtet.
​SMD montering er ikke nemt og mange gange kommer man i problemer når det er et print med flere lag.
Flot at du fik det ordnet!
Ja nu lavede jeg jo lidt lange ben på kondensatoren, så må det jo vise sig om det bliver en langtidsholdbar løsning.
Men ellers er den jo nem at skifte igen..

Så fandt jeg jo så også udad, at når man afmontere elektronikken, så ligner det en gammeldags pumpe med en prop man kan løsne og lufte ud, og skrue den helt af og hjælpe pumpen i gang, hvis den sidder fast. (elektronikken kan nemt vippes af med en skruetrækker, der er stik, så den kan komme helt af)


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis