Radiator vil ikke lukke

Mit datter har købt rækkehus fra 1981. Sælgere har renovet, så der er nye radiatorer. Det er med termostat på returen, ligner Danfoss FJVR. Dem kender jeg ganske godt, da jeg har det selv i hus fra 1984.

Men i hendes rækkehus "opfører" de sig underligt. Der skal næsten ikke skrues ret meget op før varmen vælter igennem radiatoren. Og flere af dem lader ikke til at kunne lukkes helt - dvs. selv om termostaten er lukket bliver radiator stadig ret varm, hvis et vindue åbnes. Der løber dog ikke varm vand ud af returen. Men der burde vel heller ikke kunne komme varm vand ind i radiatoren, når der ikke kommer noget ud.

Min mistanke gik først på, at de nok havde monteret fremløbstermostater på retur. Men har prøvet at skifte den ene, med en termostat, jeg ved er til retur (FJVR). Det ændrer intet.

Selve ventilen findes vel ikke som frem- og retur. En ventil er vel en ventil - uanset om den sidder på fremløb eller retur.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede af ventilen ville have været rigtig godt, ellers vil det blive gætteri.
Er der ikke pile på radiatorventilen som angiver gennemløbsretningen?

Søren O
Søren O skrev den 10-04-2024 22:34:49

Et billede af ventilen ville have været rigtig godt, ellers vil det blive gætteri.
Er der ikke pile på radiatorventilen som angiver gennemløbsretningen?

 Checker lige op en af de nærmeste dage og tager billede. God pointe, at de måske "vender forkert" (er forkerte). Det ser dog ud til at de har genbrugt de gamle (de ser ikke nye ud, selvom termostaterne er "nyere").

Jeg tror kun sælger har skiftet radiatorer og termostat. Og genbrugt ventilen.

Men checker lige retning og tager billede.
Er det fjernvarme? Hvis det er tilfældet, kan det være at differenstrykket er for stort til ventilerne. Danfoss FJVR burde dog kunne lukke selvom, der ikke er differenstryk regulering.

En Danfoss FJVR kan regulere fra 10 grader til 80. Al regulering skal ske omkring 2 til 3. Hvis den står under 2 vil det sikkert være koldt, hvis den står på 3 vil det sikkert være for varmt. Al regulering skal ske i meget små nyk.

Returventil fungerer fint, måske lidt langsomt, men de skal ikke behandles som en fremløbstermostat.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis