Vvs - fakturering og tidsforbrug

Vi har netop fået tilsluttet fjernvarmeunit.

Svend og lærling ankom kl 8 om morgenen og de kørte fra mig kl 11.40. Undervejs holdte de pause i 20 min.
På min bopæl har dermed arbejdet i 3 t og 20 min.
På regningen faktureres 5,5 timer og det har jeg venligt spurgt ind til.
Får svaret at der skulle samles info om opgaven, pakkes bil, køres i morgentrafikken og retur til lager med stumper.
Er det bare sådan, man fakturerer kunden eller…?

Vh
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du har købt den tid de har brugt på dig, ikke kun den tid de er hos dig..
Gregeren skrev den 10-04-2024 20:45:02

Hvem skal ellers betale for deres tid, end kunderne?

De har jo været på arbejde i hele perioden, selvom det ikke er al tiden de har brugt hos dig.

Det skal de jo ikke betale af egen lomme.

 Hvis mester ikke kan fylde arbejdsdagen ud, tages spildtid af hans lomme. Sådan har det alle dage været, og derfor en håndværksmester er nødt til at fakturere f.eks. 400kr i timen selvom svenden kun får 200kr


Når det er sagt, siger det sig selv at man som kunde også betaler for tiden til transport, indkøb, oprydning og kvalitetssikring.

Selvbygger med stort S. 
Og derfor er det stadig kunderne der betaler.

I dette tilfælde er det vist ikke noget spildtid, men tid brugt udenfor kundens hjem, der tales om.

Hvis man udelukkende vil have en model hvor man betaler for timer forbrugt på stedet, kommer man bare til at se en højere timepris i stedet, så det i sidste ende bliver det samme beløb for opgaven. 
Der er det jo bedre med en mere gennemsigtig model, hvor de skriver al forbrug, både det hos kunden, og det der ligger udenfor, men som er nødvendig for opgaven, og for at holde driften kørende.

Elektronikteknikeren
snedkerlim skrev den 10-04-2024 20:07:59

Vi har netop fået tilsluttet fjernvarmeunit.

Svend og lærling ankom kl 8 om morgenen og de kørte fra mig kl 11.40. Undervejs holdte de pause i 20 min.
På min bopæl har dermed arbejdet i 3 t og 20 min.
På regningen faktureres 5,5 timer og det har jeg venligt spurgt ind til.
Får svaret at der skulle samles info om opgaven, pakkes bil, køres i morgentrafikken og retur til lager med stumper.
Er det bare sådan, man fakturerer kunden eller…?

Vh

 De har arbejdet 3:40 min på din bopæl. Det kan diskuteres om pausen er din eller mesters. At de bruger 2 timer plus minus på kørsel og planlægning er imo fair og forventeligt. 


Synes ikke der er noget urimeligt i dette. Dog synd det ikke er kommunikeret tydeligt på forhånd. 
Annonce
snedkerlim skrev den 10-04-2024 20:07:59

Vi har netop fået tilsluttet fjernvarmeunit.

Svend og lærling ankom kl 8 om morgenen og de kørte fra mig kl 11.40. Undervejs holdte de pause i 20 min.
På min bopæl har dermed arbejdet i 3 t og 20 min.
På regningen faktureres 5,5 timer og det har jeg venligt spurgt ind til.
Får svaret at der skulle samles info om opgaven, pakkes bil, køres i morgentrafikken og retur til lager med stumper.
Er det bare sådan, man fakturerer kunden eller…?

Vh

Jo, men to mand i 3 timer giver jo 6 timer. Dog nok ikke til samme timeløn. 

Der er jo ofte opgaver der mere effektivt udføres af to mand(holde noget mens den anden fastgør det, etc). Så lærlingens pris kan ikke ignoreres.

Desuden valgte du nok bl.a. firmaet ud fra prisen, og her kommer afstand/kørsel så automatisk ind i billedet. Havde de glemt noget og skulle køre ekstra havde sagen været en anden. Lad os høre om det du aflønnes for inkluderer spildtid eller ej😇


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 11-04-2024 11:29:30

snedkerlim skrev den 10-04-2024 20:07:59

Vi har netop fået tilsluttet fjernvarmeunit.

Svend og lærling ankom kl 8 om morgenen og de kørte fra mig kl 11.40. Undervejs holdte de pause i 20 min.
På min bopæl har dermed arbejdet i 3 t og 20 min.
På regningen faktureres 5,5 timer og det har jeg venligt spurgt ind til.
Får svaret at der skulle samles info om opgaven, pakkes bil, køres i morgentrafikken og retur til lager med stumper.
Er det bare sådan, man fakturerer kunden eller…?

Vh

Jo, men to mand i 3 timer giver jo 6 timer. Dog nok ikke til samme timeløn. 

Der er jo ofte opgaver der mere effektivt udføres af to mand(holde noget mens den anden fastgør det, etc). Så lærlingens pris kan ikke ignoreres.

Desuden valgte du nok bl.a. firmaet ud fra prisen, og her kommer afstand/kørsel så automatisk ind i billedet. Havde de glemt noget og skulle køre ekstra havde sagen været en anden. Lad os høre om det du aflønnes for inkluderer spildtid eller ej😇

 Jeg læser det som at tidsangivelsen er angivet til knapt 6 timer pr mand. Sidst jeg havde en lærling ude på en opgave, blev jeg faktureret for ham. Blot med en lavere løn. 


Generelt foretrækker jeg håndværkere der proaktivt kommunikerer. Som en elektriker, der var ude, men færdig på 35 minutter. Han spurgte, om jeg havde andet, for jeg ville alligevel blive faktureret mindst en time. Han endte med at tjekke jord i mine forskellige kontakter. Dét var god service og gør, de er min elektriker nu. Havde jeg blot fået en times faktura, havde jeg nok valgt en anden næste gang. Sidste vvs’er har stadig ikke ringet tilbage trods 2x lovning på det. De opgaver ryger til en anden nu.

Tror også det er derfor så mange gør det selv, for det er immervæk snart lettere at ramme 7 rigtige i lotto end finde en kompetent håndværker med tid før 2025. (Og med kompetent menes håndværkere, hvor jeg som lægmand ikke skal fortælle dem om, hvad der er lovkrav).

Det er iøvrigt det samme med mekanikere. Kører VAG nu. Ikke fremover, for de har aldrig tid samme uge/måned. Sommerhjul bestilte jeg 2.5 måned før for at få tid i april…
Altså normalt vil man jo få en pris inden og så er det jo ikke noget problem. Jeg får jo heller ikke løn for at køre til mit arbejde så det indregner jeg jo i min samlede løn. Mester må jo derfor indregne kørsel i det tilbud han kommer med og så kan man jo vælge nogle som ligger tættere på så de forhåbentlig kan gøre det billigere.

Jeg synes dog ikke at det er helt fair medmindre de tager en lav timeløn. Du betaler jo heller ikke for nye dæk på deres bil. Det er ligesom indregnet i timeprisen så når det hurtigt koster 800 kr timen så er det jo netop fordi der er øvrige omkostninger som de gerne vil have dækket.
Ja hvis man har fået et tilbud kender man jo prisen på forhånd, men på småopgaver er det alt for dyrt..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis