VVS'er har lavet afløb i bad uden vandlås?

Jeg har haft prof. VVS'er til at totalrenovere mit badeværelse, helt fra bunden - bræk gulv op, nyt betongulv, gulvvarme osv.

Vi er imidlertid blevet ret uenige fordi han synes han skulle overfakturere med 10%, så jeg har selv lavet resten efter gulvet er støbt.

Nu er jeg næsten helt i mål, og var ved at kigge på at fuge fliserne ved afløbet i bruseniche. Her opdager jeg at min indkøbte unidrain vandlås er alt for høj til afløbet. Jeg googler og finder ud af, at det afløb VVS'er har sat i, er et såkaldt lavt afløbshus hvor der iflg. Unidrain ikke er mulighed for vandlås, samt at det kun må bruges som sekundært gulvafløb.

Hvad betyder det? Jeg har ikke noget andet afløb i badeværelset end ved bruseren, afløb fra bruseniche samt afløb fra vask er samlet nede i det støbte gulv. Så jeg er jo bange for at brusenichen så går som primært gulvafløb og min installation derfor er ulovlig?

Og hvad med vandlåsen, kan man undvære den? Jeg synes ikke umiddelbart det lugter fra afløbet, kan der være en skjult vandlås henne ved samlingen mellem bruseniche afløb og håndvask afløb?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stort et rør kommer op af gulvet under vasken? Målt ved gulvet.

Elektronikteknikeren
bredker skrev den 10-04-2024 21:53:11

kunne være han har sat en p-vandlås , den kan du umidelbart ikke se

 Er det lovligt at sætte en vandlås uden adgang til rensemulighed?



Bare kald mig BBB 
Det billede du viser er blot et udløbshus, den han INGEN Vandlås, afgangsrør løber hen til en afløbsskål hvori der så sidder en vandlås. Sikkert i nærheden af din håndvask. Du kan tænde for bruse vandet gå hen til et andet afløbsrens og se/høre vandet der. Hvad den været monteret helt uden så ville der havde lugtet meget kraftigt af kloak. Så der er en vandlås...
Hey 
Mange tak for svar. Jeg har lugtet gentagne gange i dag, der er ikke noget at lugte. Så tror der må være en skjult vandlås - vil det sige sådan en P vandlås kan være støbt ned i beton og ej synlig?

For i mit andet badeværelse har jeg et tilsvarende unidrain (men med højt afløbshus) - hvis jeg idet afløbshus ikke har sat en unidrain vandlås, så lugter der meget hurtigt af kloak i hele huset.

Det rør der kommer op af gulvet under håndvasken er også 32mm, ligesom hullet henne ved brusenichen/unidrain.
Annonce
Big Bam Boo skrev den 11-04-2024 07:29:37

bredker skrev den 10-04-2024 21:53:11

kunne være han har sat en p-vandlås , den kan du umidelbart ikke se

 Er det lovligt at sætte en vandlås uden adgang til rensemulighed?


 kan jo være den er sat under håndvask , du må jo kunne se hvor det løber hen

Nok ikke hvis det kun er et 32mm rør.

Elektronikteknikeren
Hvis der ikke er en vandlås bør det så ikke lugte af kloak ? 

Og er det en god sag ift byggesjusk eller er det helt lovligt at lave det sådan?

Tilføjer lige billede af hhv bruseafløb og ​afløb under håndvask.


Hvis det du viser på billedet er de eneste afløb der er, kan det ikke være lavet lovligt, da der mangler rense mulighed.

Er der en etage under?

Elektronikteknikeren
Big Bam Boo skrev den 11-04-2024 07:29:

 Er det lovligt at sætte en vandlås uden adgang til rensemulighed?


Det tror jeg, for man kan jo altid spule eller benytte en fjeder.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis