Ovn til gammelt komfurstik

Hej
Jeg har brug for hjælp til tilslutning af en ovn til et gammelt kraftstik, fordi jeg er ret meget på udebane her.

Ovnen skal tilsluttes - den har 5 ledninger
Der, hvor den skal tilsluttes, er et gammelt kraftstik
Ovnen ligner den kører med 400V
Eltavlen står der “max 10A”
Der er mulighed for kraftstik eller propstik i væggen

Spørgsmålet er, om det er rigtig at kunne sætte den til det gamle kraftstik og bare putte den ind? om man skal lave den om til et almindelig stikprop for at virke? Om man skal lave noget om ved stik eller eltavle for at fungere? eller noget helt fjerde?
Der er noget med at kraftstik er 400v, men kører 16A

Håber I kan hjælpe

Vh Thue
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal undersøge om komfuret kan klare sig med 10A. Hvis det er nok, kan du blot sætte stikproppen i.

Hvis 10A ikke er nok, vil sikringerne springe midt i juleanden.

Sikringsstørrelse bør stå på komfurets mærkeplade.

Det værste der kan ske ved at tilslutte komfuret er at sikringerne springer. Der er selvfølgelig en teoretisk risiko for at komfur eller stikkontakt er forbundet forkert, men stikproppen monteret som normalt.

Da installationen blev lavet for 40-50 år siden valgte man ​sikkert at bruge 1,5 kvadrat kabel og derfor er det sikret med 10A.
Da installationen blev lavet for 40-50 år siden valgte man sikkert at bruge 1,5 kvadrat kabel og derfor er det sikret med 10A.
Også for 40-50 år siden hed det 2,5 mm2 og 16 A sikring. Hvis stikkontakten har nullen forbundet i ​klemmen yderst til venstre og jord i midten, skulle det passe med stikproppens forbindelser.


fase
Du kommer ikke til at opleve at sikringen springer, hvis du kører komfuret på alle 3 faser.
Kun hvis du sætter en elkedel til stikkontakten samtidigt, kan du være uheldig at det sker.

Betragtningen er at du har smeltesikring, og komfuret aldrig yder 100% i særlig lang tid, før termostaten regulerer ydelsen ned.

Elektronikteknikeren
Gode ven: Du modsiger dig selv lidt. I gamle dage var det netop sikker at der var 2,5 mm2 til sådan en komfurstik. 
Men har den været brugt til noget andet f.eks. hjemme symaskine så kan det være bare 3 faser og 1,5 mm2 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er ikke helt med på hvad modsigelsen består i.

Tidligere brugte man 10A sikringer til 1,5 kvadrat installationer og 16A til 2,5 kvadrat. Hvis man har valg at bruge 1,5 kvadrat forsikrede man dengang med 10A. I dag er regler ikke de samme.
Tusind tak for gode råd.

Jeg prøver derfor, at tjekke om ovnen kan kører 10A
Og
Så prøver jeg at køre tre faser og tilslutte i alm. propstik - hvilke ledninger skal så hvorhen (er det blå på 1, jord i midten og så til sidst brun) ?
Skal man afmontere de to restledninger (sorte) bag på ovnen, eller kan de godt sidde fast uden at blive sat i stikproppen?
Hov, du kan ikke bruge en almindelig stikprop. Du skal bruge den fempolede som du har. Jeg går ud fra at den allerede er monteret på komfuret.

Som nævnt kan du blot stikke den i. Hvis sikringerne springer med det samme er der noget helt galt. Hvis den springer, hvis alle blus er tændt, må vi tage den derfra.

Hvis du vil være helt sikker, skal du nok have en elektriker til at se ​opkoblingen af kablet til komfuret.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis