Efterisolering af gulv

Hej Lav Det Selv

Vi har boret hul i vores gulv for at se, hvor meget isolering der er. På plantegningen står der 100 mm og 150 mm. Der er dog maks 50 mm. Mellem isoleringen og op til gulvbrædderne der pt er spånplader med gulvtæppe er der dog omkring 300 mm luft. Her tænker jeg jo at man fint vil kunne sprøjte flamingokugler ind inden vi ligger gulvplader med spor ovenpå. Herved sikrer vi, at gulvet er tilstrækkelig isoleret og vi skal ikke brække hele gulvet op. Der er ingen riste udvendigt (ventilation).

Vil det kunne give problemer med fugt, hvis vi efterisolerer gulvet?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forkert lavet isolering kan altid give problemer med fugt. Der kan sikkert komme lidt mere isolering i dit gulv, hvis det bliver gjort rigtigt. Desværre er der brodne kar blandt isoleringsfirmaerne, der er villig til at isolere hvad som helst, uden at tage hensyn til konsekvenserne.

Dette er specifikt om vægge, men isolering af gulv har samme problematik.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/her-tilbyder-isoleringsfirma-en-efterisolering-der-kan-oedelaegge-huset



Det tænker jeg også. Men hvordan ved man, om konstruktionen kan bære at man isolerer helt op til gulvbrædderne?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Cozco skrev den 10-04-2024 17:14:13

Det tænker jeg også. Men hvordan ved man, om konstruktionen kan bære at man isolerer helt op til gulvbrædderne?

Det gør man ikke ved strøgulvskonstruktion for så kan de organiske materialer kun meget vanskeligt komme af med fugt og der derved er fare for råd, der er grelle eksempler hvor huse er blevet så befængt af skimmel og råd at de skulle totalsaneres eller nedrives.

Hvis du kigger i 'den lille lune' fra rockwool vil du kunne se at anbefalet max tykkelse er 50-75mm og det er (ca) også det din nuværende konstruktion er lavet ud fra.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det gør man ikke ved strøgulvskonstruktion for så kan de organiske materialer kun meget vanskeligt komme af med fugt og der derved er fare for råd


Det kan jeg forstå, hvis der var udluftning ligesom på et tag, men det er jo ikke tilfældet her. Såfremt der siver fugt op nedefra jorden og op gennem betonen vil denne jo ikke kunne komme væk alligevel. Jeg har derfor svært ved at forstå, hvad lidt ekstra luft skulle hjælpe med.
Jeg er enig. Du må ikke overisolere.
Som jeg forstår det, handler det om at dugpunktet ikke må ligge sammen med din trækonstruktion.
Det er ikke fugt nedefra, men fugt fra din varme luft indendørs, der kondenserer og skaber grobund for svamp dernede hvis du overisolerer (mere end 75mm, er det vist?) 

Hvis der er "dårligt" isoleret er luften så varm, at fugten ikke kondenserer dernede. Men hvis du isolerer bedre, gør den..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad kan man så gøre, så der bliver bedre isoleret uden at rive hele gulvet med beton og sten op?
Jeg kan ikke helt gennemskue, fra din tekst, hvor langt du har fra toppen af beton, til underkant af gulvbelægning?
Hvis du har de 300mm, eller mere, ville jeg gå efter en opbygning, af trykfast eps, med gulvvarme ovenpå..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ville lige sende nogle rigtige billeder. Plastfolien ligger over betonen men under isoleringen og ikke mellem singels sten og beton. Ved ikke om dette går nogen forskel.
Det ser ud til at det højt nok til at man kan etablere en konstruktion med let gulvvarme. Det kræver man skræller alt det nuværende over betonlaget væk og bygger op derfra.
Der er masser af tråde der beskriver opbygningen her på sitet når du bruger søgefunktionen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vi vil også gerne have let gulvvarmealtså gulvvarme i sporplader. Vil jeg så kunne efterisolere mere?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også