Kan man flytte et træ?

Hej! Er det muligt at grave denne troldhassel op og transportere den til en anden have og genplante, så den klarer sig? Den er vel cirka 2,5-3m høj.

Jeg ved, at det er helt normalt at plante gamle træer, men der har de været gravet op og genplantet flere gange, så rodklumpen holdes rimelig lille. Kan man sige noget om hvorvidt det vil kunne lade sig gøre i dette tilfælde? Og kan det klares med håndkraft?

Tak!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror eneste vej frem er at prøve at grave det frit. Vores hassel har spredt rødderne ud i nærmest miles omkreds, men som sort skulle den være så hårdfør at den kan klare sig hvis omplantet 
Vi fik gravet en lignende troldhassel op, det var med en stor gravemaskine i forbindelse med kloakering. Der var godt nok en kæmpe klump af rødder, da de rystede mest mulig jord af.
Jeg ville nødig grave sådan en op med håndkraft, men dermed ikke sagt det ikke kan lade sig gøre..                      

Vi prøver igen, i morgen --
Det kan godt lade sig gøre, men der er ting du skal sikre dig inden du går i gang.
Klip en god del at toppen, så træet ikke har så mange blade/grene at forsyne hen over sommeren med vand.
Grav en rende rundt om træet i nogenlunde samme omkreds som toppen er bred.
Hav sækkelærred til at kunne vikle omkring rodklumpen inden du begynder at løfte træet op.Det værste der kan ske, er at noget jord "brækker" af rodklumpen når du løfter og dermed mister du de vigtige små fine rødder.
Skær store rødder over med en sav, ikke bruge spaden til at slå dem over 
Har gravet hullet hvor det skal flyttes hen i forvejen, og gerne et for stort hul hvor du har løsnet jorden og eventuelt blandet noget god kompost i (og have mere jord parart til efterfyldning) .
Sørg for at træet bliver vandet dagligt de første 6 måneder, et træ kræver rigtigt meget vand!
Hvis træet sætter nødder er det vigtigt at klippe dem af, for det skal helst bruge al sin energi på lave nye rødder, og derfor skal du heller ikke blive nervøs over at det ikke skyder voldsomt i år. Ja, faktisk er det bedst hvis det ikke skyder alverden, og dermed bruger sin energi på at lave nye rødder. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Når man skal flytte sådan en stor plante , skal man starte her i foråret med at rodstikke den , dvs at alle udgående rødder bliver hakket over så det kun er de rødder i midten der er liv i , selve flytningen sker om efteråret når jorden stadig er varm , husk at 2/3 af toppen også skal fjernes , du kan jo også klippe nogle store stiklinger , de sætter  meget let rødder ..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hej og tusind tak for de detaljerede svar! Det er rigtig god info. Jeg må vist lige tænke over, om jeg har mod på at kaste mig ud i det :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis