Fejlfinding vedr. 2 lampeudtag

Hej Gruppe

Jeg har et problem med 2 lampeudtag. Der sidder en nyere fuka kontakt. Når jeg tænder lyset, tænder begge lamper. Jeg vil så gerne have en dobbelt kontakt på. Der er to brune tegninger. En grå og en sort. Jeg har så prøvet at "låne" en dobb. Kontakt et ender sted fra, og forbinder de to brune ledninger til den røde og en sort og en grå til de to sorte. Intet sker. Nogen løsning?

Mvh Henrik
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal forbinde afbryder som du beskriver, så må der jo ske noget. Jeg mener begge lamper må jo tænde på den ene tangent nu og ingen på den anden ( sort eller grå ledning)
Du skal så have flyttet lidt rund på ledninger oppe i udtaget også, Så den aktive ledning ​sidder i M1 ved den ene lampeudtag og den nu IKKE aktive kommer i M1 i det andet udtag.
Eller måske er det allerede montereret så smart at den sidde i M2 i begge udtag så du kan vælge.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svar. Den en lampe tænder fint fra den ene afbryder. Den anden lampe tænder stadig ikke fra den dobbelte afbryder, men fra en afbryder to meter fra, som er en korrespondance afbryder😂😂
Piskeris skrev den 07-04-2024 14:47:40

Er det en almindelig 1-polet afbryder der er monteret nu, eller en korrespondance afbryder?

 Kan man se det nogen steder?


Mvh Henrik
Når det er korrespondance kan du ikke bare skille det ad og sætte en dobbeltafbryder ind.
Hvis lampeudtagene ikke er adskilt (hvilket de næppe er), skal der trækkes en ekstra mellemledning/tænding. Hvis du nedlægger den anden korrespondance kan du genbruge lederne mellem de korrespondancerne som tænding eller tilgang.
Noget alla denne tegning.
Der er naturligvis andre muligheder for hvordan installationen ser ud for nuværende end som tegnet.
Det er ikke rigtig velegnet som gør-det-selv projekt.

Tak for svar. Der må bud efter elektrikeren☺️☺️
Der er noget galt i dit oplæg. Først skriver du. 
Jeg har et problem med 2 lampeudtag. Der sidder en nyere fuka kontakt. Når jeg tænder lyset, tænder begge lamper
Og her senere: 
Den en lampe tænder fint fra den ene afbryder. Den anden lampe tænder stadig ikke fra den dobbelte afbryder, men fra en afbryder to meter fra, som er en korrespondance afbryder
Så er det ikke let at rådgive når der er så modstridende oplæg Havde det så været 1 april så kunne jeg forstå det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-04-2024 09:20:07

Der er noget galt i dit oplæg. Først skriver du. 
Jeg har et problem med 2 lampeudtag. Der sidder en nyere fuka kontakt. Når jeg tænder lyset, tænder begge lamper
Og her senere: 
Den en lampe tænder fint fra den ene afbryder. Den anden lampe tænder stadig ikke fra den dobbelte afbryder, men fra en afbryder to meter fra, som er en korrespondance afbryder
Så er det ikke let at rådgive når der er så modstridende oplæg Havde det så været 1 april så kunne jeg forstå det.

 Det er nok formuleringen. Der er to steder med samme problem.. Der var kontakten tænder to loft udtag, er samme kontakt som den anden. Det er så bare ikke en dobbelt afbryder. Her ville jeg gerne at kunne tænde de to loft udtag særskilt.


Den anden er en dobb. afbryder. Den tænder så kun et loft udtag. Det andet loft udtag kan jeg ikke få strøm på.

De to afbrydere er begge med to brune, en sort og en grå ledning.

Beklager hvis ikke det var beskrevet godt nok.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis