Skifte fra radiatorer til gulvvarme

Går og tænker på at lave om til gulvvarme i stuen.
Der er ca. 35 m2
Der er to radiatorer
Der er i forvejen et fyrreplankegulv, der kan skiftes, fordi der er mange splinter. 
Det ligger på strøer, så der er nok ca. 12 cm ned til beton, der også er støbt på styropor-blokke.
Kan jeg bruge radiator tilslutningerne? Shunt?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Både og - du kan bruge tilslutning fra den ene radiator, der så forsyner din blande sløjfe. Men skal der støbes nyt varmelag, så overvej en fornyelse af forsyningen hertil fra dit fyr, så utætheder undgås og teknik er  i fyrrum.  Evt. samling/kobling på eksisterende radiator rør skal være synlig - og gulvvarme teknik ligeså.
Nogen laver en kasse udenom, og etablere el dertil. 

 

cdp skrev den 06-04-2024 20:29:48

Både og - du kan bruge tilslutning fra den ene radiator, der så forsyner din blande sløjfe. Men skal der støbes nyt varmelag, så overvej en fornyelse af forsyningen hertil fra dit fyr, så utætheder undgås og teknik er  i fyrrum.  Evt. samling/kobling på eksisterende radiator rør skal være synlig - og gulvvarme teknik ligeså.
Nogen laver en kasse udenom, og etablere el dertil. 

 Jeg havde nu tænkt de der metalplader, man lægger slanger i...., og blandesløjfe/shunt i teknikskab. Der er PEX i tomrør i forvejen.

Min kammerat lavede det samme, fordelt på 2 kredse ( 2 radiatorer ) - han kører dem blot på returventiler og lagde slangerne efter dette, Det fungerer ok og responderer langt hurtigere på varme. Vil dog mene varmen fordeles bedre med konstant cirkulation. 

 

cdp skrev den 06-04-2024 21:56:48

Min kammerat lavede det samme, fordelt på 2 kredse ( 2 radiatorer ) - han kører dem blot på returventiler og lagde slangerne efter dette, Det fungerer ok og responderer langt hurtigere på varme. Vil dog mene varmen fordeles bedre med konstant cirkulation. 

 Kender godt det med retur ventiler, og det virker sådan set OK. Men jeg ville godt op i next level, med termostat styring via rumføler...

Hvor stort et gulvareal kan man have pr sløjfe?
Man kan ikke have styring med retur termostat hvis man vil lægge trægulv. Her vil fremløbs temperaturen være for høj, og det hører heller ikke sammen med varmefordelings plader.
Så du skal have en gulvvarme shunt, men det er ikke nødvendig med styring og rumtermostater. 
Det er rigtig godt at styre temperaturen på den termostat som sidder ved blandeshunt. Der får du konstant lune gulve hvor du dog ikke får lukket ned når der f.eks. er solindfald.
Hvis du bruger 20 mm slanger så mener jeg omkring 90 m slange er nær det maksimale. Så ved 35 kvm ville jeg lægge 2 sløjfer, men vælger du rumtermostat så skal du kun bruge en og så lade de 2 slanger køre parallel på udgang på styring 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 06-04-2024 23:23:57

Man kan ikke have styring med retur termostat hvis man vil lægge trægulv. Her vil fremløbs temperaturen være for høj, og det hører heller ikke sammen med varmefordelings plader.
Så du skal have en gulvvarme shunt, men det er ikke nødvendig med styring og rumtermostater. 
Det er rigtig godt at styre temperaturen på den termostat som sidder ved blandeshunt. Der får du konstant lune gulve hvor du dog ikke får lukket ned når der f.eks. er solindfald.
Hvis du bruger 20 mm slanger så mener jeg omkring 90 m slange er nær det maksimale. Så ved 35 kvm ville jeg lægge 2 sløjfer, men vælger du rumtermostat så skal du kun bruge en og så lade de 2 slanger køre parallel på udgang på styring 

 Klare ord!  Så grænsen på sløjfer med 20 mm pex er ca 20-25m2?

Ja eller 90-100 m slange så det kommer jo også an på afstand fra fyret. Men hvis du skal have blandesløjfe i en lille boks ved den ene radiator placering så er denne ekstra afstand jo minimal. 
Men med 35 kvm og 3,5 - 4 m slange /kvm så kommer man jo noget over 100 m. 
Prisforskel på styring til 1 eller 2 slanger er meget lille

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kom lige til at tænke: Jeg har sgu da en blandesløjfe til gulvvarme i køkken og bad. Så jeg kobler bare rørene til radiatorerne fra i teknikskabet, og kobler dem på blandesløjfen, og så en rumtermostat til styringen. Easy peasy....

Ja hvis der er særskilt rør til hver radiator så er det da en god mulighed. Der er lige den del med samlinger under gulv. Så hvis rør til radiator er PEX som rør i rør, så er det meget bedre at trække dem ud og så koble gulvvarme slanger med tilbage til teknik skabet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis