Flytning af køkken - kan det lade sig gøre?

Jeg overtager et ældre hus fra 1900. Oprindeligt 2 boliger, har i en årrække fungeret som en bolig. P.t. skal man ud via en "udestue" (den gamle bagindgang til hver af de to boliger) for at komme ind i bryggerset.
Jeg overvejer at åbne helt op ved at fjerne de to vægge ved bryggers og bad og så lave nyt køkken mod vejen i modsatte ende. Væggene er på tværs af tagryggen.  Der er brønd ved vejen. 

De nuværende to døre vil jeg så lave om til eet indgangsparti mod have. 

 Udestuen er for smal (2,0m) til at kunne bruges som andet end stillefrasig sted, og tager for meget lys, så den skal væk. 

Der er en tagetage med tilladelse til bolig. Heroppe kan der laves 2 værelser og et bad af næste ejer. 

Jeg skal have håndværker til vvs, el og diverse efterreperationer. 

Men.... er det muligt at trække vand til et helt nyt hjørne af huset? Og kræver det tilladelse? Er der nogle muligheder jeg overser? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden..  
Hvis det skal være helt rigtig, skal du have en aut. vvs'er til at lave vand og kloak.
Og et aut. elfirma til at lave el, siden du nu spørger direkte.
Men ja det kan da lade sig gøre, hvis man vil putte de nødvendige penge i det..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er da helt oplagt at det kan lade sig gøre. Altså at få køkken hen i det nordvendte værelse. Det vil om ikke kræve blod og tårer så i hvert fald sved, men det er jo også ret sundt. 
Det betinger nok at du skal have næsten alle gulve hugget op, alene for at få ført kloak en anden vej ud, og få trukket vandrør fra hvor det nu skal fordele sig fra. Ofte vil man så samtidig etablere gulvvarme løsning. når nu gulve er hugget op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er allerede nævnt, men få styr på bærende vægge OG også stabiliserende vægge. Ud mod haven kan der blive behov for at lave stabilerende tiltag når du fjerner de vægge der støder op mod.

Jeg ville helt klart sende ansøgning til kommunen med tegninger og dokumentation fra bygningskonstruktør. 

Bare kald mig BBB 
Hvor kan jeg finde tegninger over kloak og rør? Der ligger meget få tegninger på ejendommen... 

Ejendommen blev udstykket i 1985, så der må være trukket kloak, rør og brønd?  Langs østsiden af huset er der en privat fællesvej, der leder ned til de udstykkede huse. Dvs lige på den anden side af der hvor køkkenet skal ligge. 

Jeg tænker jo lidt, at vand er der jo tryk på, så det behøver vel ikke at løbe under gulv? Og kloak er udenfor huset.... så behøver gulv at blive taget op?
Væggene går på tværs af tagryggen - er de så bærende ? Der er i tidens løb lagt en overligger op, der går oppe under den nuværende køkkenvæg. 
Skal man have tilladelse fra kommunen eller er det nok at orientere dem? 

Hvilken slags håndværker skal jeg have fat i til at rådgive mig?
Annonce
NB! Jeg har checket ejendommen på weblager - men her fremgår kloakker og rør ikke umiddelbart :( Der er dog et dokument - men kvaliteten er så dårlig, at jeg ikke kan tyde det. Men måske hvis man er vant til de dokumenter? Min ejendom er den første skraverede ejendom ud mod vejen (med de to skraverede udhuse). 
Hvis du ser på tegningerne, kan du se en signaturforklaring i øverste højre hjørne. Du har på det sidste billede markeret en ledning med rødt. Det ser jeg som en kloakledning, fordi der står noget med BT, der betyder beton altså en et betonrør.
Du skriver at vand er der tryk på, så det behøver vel ikke løbe under gulv. Mener du dermed at rørene kan løbe på væggen?
Kloaken skal vel også løbe under gulvet eller har jeg misforstået dit indlæg?

fase
​@S. Fabin - tak for svar :) 
Vand: Ikke langs væggen - men måske over loftet? Dvs. fra det nuværende toilet og så henover loft :) 
Den røde streg: det er en streg fra de originale tegninger - det har bare ikke noget med min ejendom at gøre. ;Mit hus ligger i den anden anden - det skravrede ud mod vejen. Og jeg tænker, at her må der jo nødvendigvis også være en kloak fra huset... Hvis jeg var så heldig at den kloak gik langs huset, dvs. langs den private fællesvej, så kunne jeg måske koble mig til den der fra inde i huset. 
Skal jeg først have fat på en kloakmester eller hvem kan rådgive om sådan noget? 
Den røde streg går ned til de 4 parceller hvor der bl.a.er vist noget kloak foran parcel 3 og 4. Det har så ikke lige noget med dig at gøre, da dit hus sandsynligvis er tilkoblet ud til Kæhlersvej. Så der må et andet sted være ældre tegninger over denne vej. Her må du igennem kommunens tekniske forvaltning, eller finde en brønddæksel uden for dit hus. Så kan du skylle noget papir ud i toilet og vente nogle minutter for at se om der kommer noget flydende i brønden.
Når jeg mener opbrydning af gulv, så det for at få det lidt smart lavet. 
Vandet skal tilsluttes hvor du nu har kold vand ind, og evt. varmvands beholder / varmeveksler. Jeg kunne ikke forestille mig at du vil ødelægge noget i dine badeværelser, for at få rør tilsluttet der.  
Men igen kommer det jo an på hvordan køkkennet skal placeres i forhold til kloak og vand adgang.  
Selv om kloak skal ud i haven, og graves den vej  så skal du jo alligevel ned i gulvet, da den ikke kan ligge uden på væggen udenfor.
Det gamle køkken skal brydes ned og kloakker skal blændes af så langt inde at der ikke kan forekomme tørre steder til eventuelle rotte angreb. 
Jeg forestiller mig også at du skal have lavet noget om i bryggers, for at få det til at blive fælles indgang.
Det er bare for at forberede dig på at det ikke bare er at sætte køkken elementer op. Der er lige så meget eller mere forberedelser i det. 
Det er nok en lokal VVS firma du første omgang skal have fat i hvis du selv vil stå for planlægning af det hele. 
Ellers skal du have en arkitekt eller bygnings konstruktør til at undersøge mulighederne. 
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis