Pex til kobber

Kort version:
Hvordan går man fra f.eks pex 15 mm til et kobberrør 15mm?

Lang version:
Hej. Jeg er igang med at fjerne nogle gamle jernrør i vores koldtvandsinstallation. Det er indtil nu lykkedes mig at skifte et 4 meter rør ud til pex. Jeg har brugt fittings af denne type:

Pex 15mm vinkel

Jeg erkender at pex rør ikke er den kønneste løsning, men da det er i en kælder og varmtvandsdelen allerede var udført i pex fortsatte jeg med det. Mit næste projekt indebærer en del hvor der nu er et gammelt jernrør, der går over i kobberrør hvorfra, der trækkes to kobber rør op i badeværelse.
Jeg tvivler meget på at "kobber" delen holder til at jeg at fjerner jernrøret og det ser ud til der blandt andet er loddefittings på. Belært af tidligere erfaringer kan jeg lige så godt kalkulere med at jeg bliver nød til at skifte de synlige rør på badeværelse. Fordi de er synlige vil jeg ikke bare trække pex med op. Planen er at bruge et t-stykke for hvert kobber rør der skal trækkes op. Det er her jeg bliver forvirret. Jeg har prøvet at læse mig til hvordan man går fra pex til kobber. Svaret er at man bruger Conex kompressions fittings. Hvad forhindrer mig i at bruge en fitting til pex som vist og med integreret støttebøsning og bare putte et kobberrør på der hvor det skal op til badeværelset? Eller skal det ​specifikt være Conex fittings, ​og passer de på pex rør?
Mvh
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil anbefale du fik det lavet af en autoriseret VVS installatør. Så er du sikret det helt rette materiel osv.

+ Så bliver det også lovligt :-)

Love er minimumsiveauet
buller27 skrev den 06-04-2024 16:23:22

Vil anbefale du fik det lavet af en autoriseret VVS installatør. Så er du sikret det helt rette materiel osv.

+ Så bliver det også lovligt :-)

 Jeg er helt enig i at jeg burde få en vvs'er til at udføre det. Når det er sagt kommer det ikke til at ske. Årsagerne er mange, men ser ingen grund til at bruge tid på at liste dem op da det er et personligt valg. Udover det gider jeg ikke bruge tid på en diskussion om hvem der dækker hvis noget går galt osv. Den risiko påtager jeg mig, velvidende at det ikke er super fornuftigt. Spørgsmålet er simpelt og det forestiller jeg mig egentlig også svaret er. Ved at undlade at give mig et brugbart svar flikker jeg noget sammen med sekundlim, gaffertape og muligvis noget cykelslange også. Det efterlader min installation i endnu være stand end den er nu. Muligvis min kone mister evnen til at tage et bad, mine katte får ikke noget at drikke og jeg bliver anmeldt for vanrøgt. Ingen af tingene er jeg voldsomt interesseret i. Jeg elsker min kone og mine dyr.

PS. Jeg ønsker ikke en diskussion om hvor meget en kone kan komme til at lugte, eller diskussioner af anden art. Blot et brugbart svar på hvordan jeg går fra pex til kobber. For argumentets skyld kan vi sige at jeg er ved at lave noget med regnvandsopsamling så mine øgler (dem elsker jeg også) kan få noget vand uden kalk i, og der hvor de bor skal det afsluttes pænt så jeg fortsætter med at have glade øgler. Øgler bryder sig ikke om pex og de har bedt om en flot kobberafslutning.
maynardj skrev den 07-04-2024 06:47:13

buller27 skrev den 06-04-2024 16:23:22

Vil anbefale du fik det lavet af en autoriseret VVS installatør. Så er du sikret det helt rette materiel osv.

+ Så bliver det også lovligt :-)

 Jeg er helt enig i at jeg burde få en vvs'er til at udføre det. Når det er sagt kommer det ikke til at ske. Årsagerne er mange, men ser ingen grund til at bruge tid på at liste dem op da det er et personligt valg. Udover det gider jeg ikke bruge tid på en diskussion om hvem der dækker hvis noget går galt osv. Den risiko påtager jeg mig, velvidende at det ikke er super fornuftigt. Spørgsmålet er simpelt og det forestiller jeg mig egentlig også svaret er. Ved at undlade at give mig et brugbart svar flikker jeg noget sammen med sekundlim, gaffertape og muligvis noget cykelslange også. Det efterlader min installation i endnu være stand end den er nu. Muligvis min kone mister evnen til at tage et bad, mine katte får ikke noget at drikke og jeg bliver anmeldt for vanrøgt. Ingen af tingene er jeg voldsomt interesseret i. Jeg elsker min kone og mine dyr.

PS. Jeg ønsker ikke en diskussion om hvor meget en kone kan komme til at lugte, eller diskussioner af anden art. Blot et brugbart svar på hvordan jeg går fra pex til kobber. For argumentets skyld kan vi sige at jeg er ved at lave noget med regnvandsopsamling så mine øgler (dem elsker jeg også) kan få noget vand uden kalk i, og der hvor de bor skal det afsluttes pænt så jeg fortsætter med at have glade øgler. Øgler bryder sig ikke om pex og de har bedt om en flot kobberafslutning.

 Jeg diskuterer skam ikke. Kom blot med en anbefaling. Jeg skal ikke bestemme hvad og hvordan andre bryder loven.


Love er minimumsiveauet
Dette LINK burde være svar nok...! - og husk Buller blot prøver at hjælpe med sit svar. 

 

Jeg vil mene at man stort set altid kan erstatte pex med kobber når man bruger støttebøsning. 
Men den viste fittings indeholder jo allerede støttebøsning så det er ikke sikkert du kan få kobber rør på den. 
Der er principielt 2 typer fittings, Den du viser hvor tætningen ligger i støttebøsning og klemringen er delt så denne kun klemmer.
Den anden type er med løs støttebøsning og her er klemringen ikke delt og det er derfor tætning ligger i at klemringen bliver mindre ( konus ) 
Men du kan jo også få PEX rør til at gå i Konus så det er det du skal bruge. 
Rent bortset fra øglernes bøn   Så ville jeg da spørge hvorfor du udskifter jernrør med PEX i synlig fittings installation. 
Det er oftest man bruger pex hvor det går frem til hver tappested med 1 rør og så udgår det fra en fordeler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
cdp skrev den 07-04-2024 18:21:57

Dette LINK burde være svar nok...! - og husk Buller blot prøver at hjælpe med sit svar. 

 Tusinde tak for et godt link :-)

ev elmand skrev den 08-04-2024 09:09:26

Jeg vil mene at man stort set altid kan erstatte pex med kobber når man bruger støttebøsning.
Men den viste fittings indeholder jo allerede støttebøsning så det er ikke sikkert du kan få kobber rør på den.
Der er principielt 2 typer fittings, Den du viser hvor tætningen ligger i støttebøsning og klemringen er delt så denne kun klemmer.
Den anden type er med løs støttebøsning og her er klemringen ikke delt og det er derfor tætning ligger i at klemringen bliver mindre ( konus )
Men du kan jo også få PEX rør til at gå i Konus så det er det du skal bruge.
Rent bortset fra øglernes bøn   Så ville jeg da spørge hvorfor du udskifter jernrør med PEX i synlig fittings installation.
Det er oftest man bruger pex hvor det går frem til hver tappested med 1 rør og så udgår det fra en fordeler. 

Tak for svar Elmand :-) Det er brugbar viden da jeg har undret mig lidt over hvorfor nogle af de klemringe er "åbne" Årsagen bliver nok lidt langhåret men du spurgte ;-) Da vi overtog huset var der en gammel varmtvandsbeholder som vi ønskede at få skiftet i den tro at den kunne spare på varmeregningen og flyttet den til et andet rum så jeg fik væg fri til skrivebord. Da jeg ikke kendte Buller27 dengang valgte jeg at få en vvs'er til det uden for arbejdstid eller hvordan man siger. Jeg køber materiel til projektet og da vi går i gang viser det sig at de gamle rør til transport af varmt vand er så tilkalkede at de skal skiftes. Mit gæt er at vvs'er brænder sammen i hovedet og laver en quick fix løsning, som består af at sende mig i byen og købe pex rør og fittings så vi kan få skiftet varmtvandsrør til noget der rent faktisk er en lysning i. Det fungerer og i min naivitet tænker jeg faktisk det er en gangbar løsning. En rigtig vvs'er kigger på det i anden forbindelse og spørger hvem der har lavet det. Da jeg ikke vil "udstille" nogen siger jeg selvfølgelig at det har jeg selv. Han fortæller at det er jeg sluppet meget heldigt fra. Derfor tænkte jeg egentlig at det var ok. Det viser sig at også at koldtvandsrørene er ramt af rust, men de bliver ikke skiftet. Der sættes en galvaniseret tee på for at trække koldt vand til varmtvandbeholderen. Denne del er lavet i galvaniseret stål. Dette efterlader en installation der har fungeret upåklageligt (indtil den ikke gør det mere ;-)) Det er så omkring nu hvor de fittings samt rør der er brugt i koldtvandsdelen er begyndt at fejle, givetvis pga gennemtæring. Dette overrasker mig noget da de kun er omk 5 år gamle. I min naivitet skiller jeg det ad og køber nye dele der tilsvarer de gamle. Dvs jeg prøver at redde den galvaniserede løsning. Jeg kunne desværre ikke få det til at holde tæt og havde ikke tid/overskud til at regne ud hvorfor. Kone begyndte at lugte lidt og øglen blev sur. Jeg havde det pex rør som blev installeret til varmtvandsdelen og tænkte at jeg bare laver en installation magen til, bare på koldtvandsdelen. Det går faktisk rigtig godt, lige bortset fra at jeg får drejet så meget på det rør der går ind i huset, som er samlet med pressfittings, at røret bliver utæt. (Buller27 og andre hygger sig nok nu ;-)) Nu bliver jeg så nød til at skifte det rør og vil i den forbindelse rigtig gerne af med den tee som det er trukket ind i. Se billede. Jeg tænker når jeg får det pillet fra hinanden er de tilbageværende jernrør rustne og derfor vil jeg gerne have det lavet til noget i plastik i stedet for. Nok mest fordi jeg er bange for at rørene ruster igen. Jeg har evnen til at arbejde med galvaniserede rør og fittings. Dvs jeg kan skære dem, lave gevind og samle det så det er tæt. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har overvejet om hvorvidt pex løsningen som jeg udfører den egentlig er den korrekte måde at gøre det på? Min støste bekymring er afslutningen altså der hvor der skal tilsluttes vandhaner. Kan godt se at jeg ikke bare kan trække et pex rør ovenpå, derfor tænkte jeg på om man ikke kunne løse det ved at gå over i kobber. Beklager det meget lange svar. Mange vil nok kigge og tænke at Buller27 har en pointe. Jeg har erkendt at det har han. Jeg er bare blevet stædig og nærig. Har vedlagt billeder af den utætte samling det hele startede med, et billede af et rustent rør samt et billede af hvor rør fra vandforsyningen går ind.

Mvh

Ha Ha Der er ikke nogen af dem som svarer ofte her på siden som på nogen måder bærer nag eller godter sig når de får ret. Jeg har sandelig også fået "ørene i klemme" en gang imellem. Det hører med når man stikker snuden frem. Der bliver godt nok værnet om den gode tone så det ikke bliver Facebook agtig
Jeg synes ikke det tyder på at din Weekend VVS "bryder sammen i hovedet"  men at det har været den mulige og udmærkede løsning. At der så år efter opstår noget andet er ham uvedkommende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Loven er jo til med et formål. IOg det var ikke ment som at du ikke kan finde ud af det. Men med argumentet at, så er man sikret og får ro i maven over at en professionel har gjort det. Og opstår der problemer er man noget bedre stillet.

Men jeg ville da heller aldrig godte mig eller være skadefro. 

Det er jo ment som en hjælp. Vandskader er jo store poster på forsikringernes udbetalinger og har selv været møllen igennem med gør det selvinstallationer i ældre andelsbyggeri - endda skjulte.

Love er minimumsiveauet
Hvordan går man fra f.eks pex 15 mm til et kobberrør 15mm?

Jeg ville købe 2 samlinger: En fra 15 mm PEX ==> 1/2 tomme. + 15 kobberrør==> 1/2. Så ville jeg sætte det sammen.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis