Problemer med 3 fase motor

Hej hej trefaset elmotor og der er ikke andre kabler i der er kun de tre der kører fra elmotoren ind i tænder Sluk kontakten og så er der tre der kører ud fra ting og sluk kontakten til det gamledags kraftstik hvordan laver jeg det om så jeg har jord på jeg tænker mere på om jeg kunne få stød eller strøm eller er det bare at gå ind i Thansen og så købe en omformer må man sige den går for gammel kraftstik til nyt kraftstik
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det er da en god ide at have jord til din elmotor, men så bliver du nødt til at skifte hele elkablet ud med et kabel med jordleder, evt. et 5-leder kabel. Så sætter du selvfølgelig det nye kraftstik på i samme omgang hvis du gerne vil have det.
Hvad bruger du motoren til - skal den flyttes rundt til mange forskellige stikkontakter? I så fald vil et stik med “fasevender” være en god ide.

Søren O
Hvor stor er motoren og hvilket stik er der på kablet? Har du nogen billeder? At skifte kablet på installationen kan være omstændeligt, hvis det drejer sig om dimension større end 2,5 mm2. En jordledning kan måske laves lokalt, så du undgår at skifte installationskablet. 

fase
Den er en træ dreje bink og jeg den skal stå et sted  samt vor sætter jeg stel kabel hende 
Stik
Og skal jeg skifte stikket helt ind i motoren eller hvordan
😄😄
Annonce
Ja du skal skifte kablet helt ind til motoren. I tilslutningsboksens nederste venstre hjørne sidder “terminalen” du sætter jordledningen i.
Du kan nøjes med et helt tynd kabel (minimum 0,75 mm2) til den lille motor.
Hvis du vil bruge det gamle stik, skal du have fundet et “jordben” til at placere i stikkets midterste hul.

Søren O
Okay mange tak hved så vis jeg vil over og bruge et af de nye kraft stik eller kan man lave den til et almindeligt hus stik med jord i sorn en med 3 ben
Hvis du vil ændre stikket fra det nuværende komfurstik, hvor, du som Søren skriver placerer jordledningen i det manglende jordben, til et CEE stik kan du bruge et 16A stik. Du kan ikke lave det til et almindelig husstik med tre ben. Det er kun beregnet 230 V.
Du bør også få renset klemmekassen for træstøv og finde utætheden. Det er et potentiale for brand i motoren.

fase
Der er vist en trykfejl i Fabrins Forklaring 
En 3 faset 16 A CEE stik er rød. Det er 240 v udgaven som er blå. 
Hvis du bruger den indendørs i tørre rum som det ser ud til, så er der ikke krav til  jordledning, og  heller ikke den store risiko ved at køre uden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-04-2024 22:40:24

Der er vist en trykfejl i Fabrins Forklaring 
En 3 faset 16 A CEE stik er rød. Det er 240 v udgaven som er blå. 
Hvis du bruger den indendørs i tørre rum som det ser ud til, så er der ikke krav til  jordledning, og  heller ikke den store risiko ved at køre uden.

Ja, det rigtigt. Selvfølgelig er CCE stik og stikkontakt rød. Hvad tænker manden på.

Jeg ville heller ikke være betænkelig ved at undlade jordledningen i et tørt rum. I øvrigt trænger ledningerne til at blive skiftet. De ser noget møre ud. 


fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis