Gulvvarme med lav varme selv med høj fremløbs temperature fra Fyr

Hej kloge mennekser,

Mine gulvvarme shunte på hhv. Stueetagen og 1.salen, giver ikke ønsket varme.
Jeg har indirekte fjernvarme med unitten siddende i kælderen. Fremløbs temperaturen fra unit er sat “højt” til 50ºC men falder til hhv. Til 27ºC i stueetage shunten og til 25ºC i shunten på 1. sal. Både fremløb manifold of retur manifold har samme temperaturer.

Jeg mener, at denne store temperatur forskel ikke alene kan skyldes varmetab (dårlig isoleret hus) men noget, der ikke fungere i  systemet, der ikke virker optimalt.

Min teori bygger på om pumpen(erne) i shunten suger kraftigere end pumpen i FJV unit presser, og derved suges det kolde vand fra retur manifold frem for  frisk “varmt” fra fremløb fra unit. Når pumpen i shunten slukkes kommer der varme på fremløb i manifolden i shunten – tændes pumpeshunt igen bliver fremløb manifold kold.

Spørgsmål: Giver min teori mening? Og kunne der være andre årsager og løsninger herfor? Se billeder

Yderligere data
•GV på trægulve (jeg ved godt at fremløbs temperaturen skal være max 38ºC for trægulve).
•Gulv I stue etagen isoleret ed 150mm
•Hus isoleret med hulmurs isolering
•Fremløb 50ºC med varmekurv hældning: 1.3 (sat højt med vilje)
•Stueetage 98vm 1.sal 68 kvm

HandyMan85 - Du skal ikke svare i øst, når du bliver spurgt i vest. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med termostatventilen lige neden for og til venstre for pumpen. Har du skruet op for den? Hvis du afmonterer “det hvide termostathoved”, sidder der en lille stift. Prøv at trykke den ind. Den skal selv komme ud.

Søren O
Jeg vil sige at dit system fungerer lige som det skal stort set. Det har ikke noget med varmetab at gøre og heller ikke det mindste med din pumpe teori at gøre.
Fremløb og retur på shunt skal være næsten samme temperatur, og den skal ligge på 25 - 32 grader afhængig af varmebehov i dit hus.
Det styres af den termostat som sidder lige til venstre for pumpen. Så den skruer du lidt op og ser om temperaturen stiger i din shunt system. 
Hvis den IKKE stiger så går du frem efter Søren O`s beskrivelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar Søren, Thermostathoveden er taget af og stift massageret og den er skruet helt op. Så det er ikke her fejlen er. Og jeg tænker det er mindre sandsyngligt at begge shunte skulle have problemer med thermostater da begge shunte er mindre end 2 år gamle. 

HandyMan85 - Du skal ikke svare i øst, når du bliver spurgt i vest. 
Er det en 15 mm.du bruger til retur?
Det kunne tyde på at der kommer for lidt varmt vand frem til dine shunte. Prøv i første omgang at hæve pumpetrykket på pumpen ved din fjernvarmeshunt. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis