Gamle ledninger i lampeudtag

Hej LDS

I vores lejlighed som vi netop er flyttet ind i, skulle vi montere en lampe og jeg blev lidt forvirret over det gamle udtag, som der var malet henover og generelt har set bedre dag, så jeg endte med at komme til at demontere det...

Der kan ikke være tvivl om at elkabler trukket til andre udtag var muffet direkte i lampeudtaget, for nu virker halvdelen af udtagene i vores stue/entré ikke. Den løsning er jeg ret træt af... og det er umuligt for mig at genetablere det da ledningerne er for korte til at montere udtaget igen på denne måde. Jeg tænker at jeg vil muffe dem korrekt i en samlemuffe/klemme i stedet og mærke dem op.

Jeg prøver at hitte ud af hvilke ledninger der er hvad og har forsøgt at blive klogere med mit multimeter. Her fandt jeg da en ledning der i hvert fald er strøm på, for den gav en stor gnist, da jeg havde forbundet mit multimeter til den sorte ledning (som jeg kan forstå betød nulledning i gamle dage).

Efter at have fået et mindre chok af gnisten samt at jeg synes det ligner gamle stofledninger, har jeg ikke lyst til at rode med det før jeg har fået noget kyndigt input.

Jeg har vedhæftet et billede af ledningerne bag udtaget med markeringer samt billeder af udtaget, hvis det skulle have interesse.
Nogen der kan hjælpe en forvirret/lettere skræmt gør-det-selv optimist?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er og bliver gætværk ud fra billeder, og lidt uklare målinger, men:

Mit bud vil være, at den blå og sorte (med krympeflex) i nederste venstre hjørne er 0, og skal samles.
De 3 hvide nederst til højre er fast fase, og skal samles.

De to enkelte hvide i toppen er hver deres mellemledning til en kronetænding. Dvs. strømmen til dem kan afbrydes individuelt. Du kan evt. bekræfte, om der er er en kroneafbryder i rummet (afbryder med 2 tangenter).

Det ser ud til der ligger en rød samlemuffe oppe i dåsen. Men der er ikke muligt at se, hvad der er forbundet til den.
Tak for input, jenshøj!

Jeg forsøger mig med at samle den blå og sorte samt de tre "hvide" faser og ser om mit multimeter siger noget klogere derved.

Ift. kroneafbryder, så er det kun dobbelt stikkontakter jeg har i rummet som har to tangenter, men det klassificeres vel ikke som kroneafbrydere?
Jeg har dog to lampeudtag som nu ikke virker (inkl. omtalte udtag) med hver deres afbryder. Kunne det være de to ledninger i toppen?

Den røde samlemuffe er svær at tage billede af (har forsøgt), men det ser ud til at den ledning jeg fik gnist fra er samlet deri med en anden stofledning der stikker ud af en større sort isoleringskappe.
Nu virker det... Sådan halvt i hvert fald. Jeg har samlet nulledningerne + min lampes nulleder og de tre faste faser + min lampes fase, men afbryderen til den lampe jeg har sat til virker ikke.

Kan det mon være at den ene af de to tilbageværende faste faser samt den blå nulledning i udtaget er afbryderens?
Og i så fald samler jeg vel bare en af de to tilbageværende faste faser med de resterende?
Din lampe skal tilsluttes din nul i lampeudtaget og den tændledning der kommer fra din afbryder.
De faste faser skal samles, så strømmen kan komme videre til øvrige udtag. 
En evt overskydende tændledning sættes der en muffe på, så den er afskærmet. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også