Silikonefuge ved brudt dampspærre?

Hej

Jeg skal trække et netværkskabel op over loftsrummet og vil i den forbindelse bore et hul igennem loftet og dampspærren. Der ligger utrolig meget gammel isolering som jeg ikke helt kan overskue at skulle fjerne helt, da jeg er bange for ikke at kunne få det rigtigt på plads igen.

Min plan er derfor at "stikke" kablet igennem isoleringen op på loftsrummet. Da jeg ikke fjerner isoleringen, kommer jeg ikke ned til dampspærren. Derfor overvejede jeg at fuge med hvid silikonefuge hvor kablet træder op igennem loftet nedefra. Det burde vel skabe en helt vandtæt barriere.

Hvad tænker i om planen - kunne det være en god idé?
Jeg hører i øvrigt gerne om fif til at få et kabel igennem isoleringen på en effektiv- og skånsom måde.

God dag
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal være tæt, så bliver du jo nød til at fuge mellem kabel og selve dampspærre plasten, ellers så kan det jo være lige meget.
Tak for svar- så det jeg hører dig sige er at en tætning i niveau med træloftet ikke vil modvirke opstigende fugt igennem hullet i dampspærren.

Vi overvejer ellers at bore huller igennem skillevæggene og trække kablet langs væggen oppe ved loftet hele vejen.
Men vi overvejer om det kan gøres lydtæt på en fornuftig måde bagefter hvis hullet er ca 15-16 mm stort. Vi har gasbeton vægge. 
Når vi snakker op igennem loft og dampspærre, så kan du bore et f.eks. 10 mm hul i loftet, stikke et stykke ståltråd ( eventuel dobbelt og snoet ) op igennem dampspærre og isolering, lave et lille øje på ståltråd, af-isolere kabel og tviste lederne rundt i det lille øje. Så trækkes netværkskabel igennem. Det vil kun lave så lille et hul i dampspærre at der ikke kommer nævneværdig varm luft igennem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak - det var et godt forslag.
Så bare så jeg forstår - jeg skal afmontere hovedet på netværkskablet og fæstne de bare ledninger på ståltrådet når jeg trækker igennem?
Jeg har en ambition om at få 1000 mbit ud af mit fibernet, så ledningen må bare helst ikke skades.
Nu kommer vi en lidt anden vej, når du snakker om Fibernet. 
Når jeg snakker om netværks kabel så er det fra en rulle med kabel, og så montere det i de rigtige stik. Og så bruge et stykke færdig kabel hen til min PC, TV eller hvad det nu skal bruges til. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med risiko for "tæsk" så er der altså megen "hysteri" omkring at bryde en dampspærre.

Der er gennem tiderne lavet mange gennemboringer af lofter til ledninger, netkabler mv. og det får altså ikke spær mv. på loftet til at gå til. I hvert fald ikke i husets levetid.

​Der ligger isolering ovenpå dampspærren, som den varme luft også lige skal igennen før den kan fortætte til fugt ved møde med kold luft på ​loftet. Såehh...

Ja, ja jeg ved godt at reglerne er, at dampspærren skal være tæt og der skal forsegles, hvis den gennembrydes, man en gang i mellem, må man også forholde sig til den virkelige verden.

@henrikh29: Det har du ret i. Problemet er, at skulle der opstå skimmel på loftet af andre årsager, så kan en perforeret dampspærre være årsag nok til, at forsikring nægter at dække skaden.

Hellere leje end at bo på gaden.
Tak for alle jeres bud. Jeg mistænker at der allerede er perforationer af dampspærren som blev lavet af VVS når vi fik nyt varmesystem. Så må vi bare give dem skylden hvis det er. 
Det er mange utætte dampspærre uden at det gør noget. Men problemet bliver større ved tykkere isolerings lag. 
Der hvor man havde det meget utæt og kun 100 ,mm isolering, så ville eventuel kondens sætte sig i øverste 1/2 del i isolering. Derved kunne en god tagudluftning nå at tørre kondens væk de 50 mm nær toppen så der ikke kom varig skade.
Når man så øger isolerings tykkelse til 3 - 400 mm så sætter det sig igen i den øverste halvdel og der skal så udtørres 200 mm ned i rockwool. 
Men god tagudluftning redder næsten altid situationen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis