PEX dimension brugsvand.

Hej orakler,

Jeg skal trække nyt brugsvand til køkken og badeværelse.
Køkkenet ligger mellem hovedhane og badeværelse.
Jeg tænker én fælles 15mm pex fra hovedhane er nok til køkkenvask og opvasker.
Men kan jeg også nøjes med én fælles 15mm pex fra hovedhane til badeværelset til vask, brus og toilet?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at du skal trække et rør til hver af kold og varmvands forbrugerne på badeværelse. Så det vil sige 3 x kold og 2 x varm til badeværelse.
Alternativet er at lave en fordeler et sted i badeværelses området, men den kommer ofte lidt i vejen under eller i skabe. Måske er det en smule dyrere men også rart i længden at undvære denne fordeler. 
Når din placering er som den er kan du jo komme med 20 mm rør ind til køkkenvask og så have fordeler der i forbindelse med afgang til vask og opvasker. Men igen så skal du spare på pladsen ved at lade rørene komme ud fra væggen og direkte i fordeler, allerede medens rørene mures ind.
Altså 20 mm ind i en vinkel som sidder på den ene ende af fordeler, 3 15 mm afgange til badeværelse og så en kombineret hane til køkkenvask og opvasker i den anden ende af fordeler.  Så sidder de ordentlig og fylder ikke nævneværdig op under køkkenvasken. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input Erik,

Jeg synes kun jeg kan se 15, 18 og 22mm pex til brugsvand, men 22mm har også mindre indvendig diameter end det eksisterende 3/4" rør så det passer meget godt.
Jeg kunne trække 22mm til køkkenvasken og med fordeler med aftræk til henholdsvis opvasker og håndvask.
Her kunne jeg fortsætte med 22mm til badeværelser med fordeler til wc, vask og bad.
Jeg har nyt varmt vand i 25mm alu pex ved køkkenvask. Vil jeg ikke kunne nøjes med 1 x 15mm til badeværelset herfra så jeg ikke skal vente for længe på varmt vand eller bør jeg gå op i 18mm med fordeler i badeværelset?
Jeg vil egentlig gerne have en cirkulationspumpe på det varme vand da der gå lang tid for det kommer frem til badeværelset selvom det kun er 15m fra enheden.
En 15 mm pex har en indre diameter på ca 10mm. Med et flow på 10 liter/min giver det et tryktab på ca. 0.7 bar.
https://www.pressure-drop.online/

For at få varmt vand hurtigt frem - uden at have for meget dødvolumen i varmtvandsrøret - så ville jeg vælge ø15 mm PEX til det varme vand. Hvis du har en ø22 slange skal du fortrænge alt for meget varmt vand ud i vasken.
Derudover ville jeg også vælge ø15 mm til det kolde vand da flowet er rigeligt stort til at fylde en gryde hurtigt.
ø15 er også rigeligt hurtigt til badeværelset - som typisk kræver 10 L/min - men det er jo en blanding af koldt og varmt vand.
Medmindre du har >30 meter til aftagene - så ville jeg bruge ø15 mm PEX alle steder.
Det er meget interessant Thomas,
Dvs. at du vil trække en fælles 15mm fra hovedhanen til køkkenvask/opvasker?
Derudover en seperat 15mm fra hovedhane til badeværelse med fordeler til vask, wc og bad?
Den varme vil du fortsætte fra køkkenvask i 15mm til badeværelset hvor den deler sig til bad/vask.
Jeg er helt enig i at det nedsætter ventetiden på det varme vand er bare bange for trykfaldet, især hvis der åbnes flere steder.
Hvad er sandsynligheden for at der er 2 brugere på samme streng som vil bruge 20-30L/min ?

Hvis man vasker hænder, børster tænder, skrælder kartofler eller lign, er det meget lavere flow.
Går man i bad bruger man måske 5-10 L/hr.

Tænker at det vil være meget sjældent at man bruger 2 udtag samtidig på max-flow - hvor man faktisk vil opdage det - måske vil det aldrig ske !?

Den største begrænsning/tryktab ligger typisk i selve vandhanerne/ventilerne som har meget mindre lysning.

Du skulle prøve at sætte en vandslange ø15 (11-12 mm indre) på tæt ved hovedhanen - så kan du se at der kommer ret meget vand ud :-)
Annonce
Jeg er helt enig med Thoma_Mygind, der er ikke store chancer for at du opdager maks. forbrug 2 steder. Og skulle det ske så er skaden jo ikke stor. 
Men jeg forstår ikke at du vil lave fordeler i badeværelse. Men det er jo en smagssag.
Cirkulation kræver jo så et rør ekstra fra den kolde tilgang på vandvarmer, og ud til enden på installationen i badeværelse. 
Vælger du fordeler i badev. så er det jo oplagt, men vælger du 2 stk. 15 mm frem fra køkken så lad det cirkulere fra håndvasken. Det er ikke så træls at vente lidt i badet, hvorimod man ofte er færdig med at vaske fingre i kold vand inden det varme når frem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil det sige du vil foretrække 2 x 15mm med varmt vand til badeværelset uden cirkulation frem for 1x 15mm med fordeler og cirkulation Erik?
Man kan vel også lave dobbelt-recirkulering. 3 x slanger ud til hver sted - heraf 1 x retur fra hvert tappested.
Så skal der natuligvis laves noget delvist afspæring med 2 x balofixventiler for at styrer returflowet. Men det kan laves med kun 1 x cirk.-pumpe.
Jeg ville føre 2 x varm vandsrør 15 mm fra køkken fordeler til bad. og så lave 1 gang cirkulation tilslutte under håndvask i bad. Så er der varm vand med det samme i køkken og håndvask i bad, medens bruser i bad må trække det varme vand fra køkken hvor det jo er fremme da det cirkulerer igennem der. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Er det udelukkende for at undgå evt. trykfald i bruser hvis der samtidig åbnes for den varme hane ved vasken i badeværelset?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis