Omfangsdræn eller bare isoler/drænplader?

Hej alle sammen,

Jeg kæmper lidt med fugt og enkelt småområder med skimmelsvamp i min kælder.
Det hænder også at hvis det har regnet rigtigt meget i længere tid, at der kan snige sig lidt vand ind i et af rummene, formentlig pga. utætheder i fundamentet. 

Jeg skal i gang med at grave op til omfangsdræn, samt isolering -og drænplader. Men pga. manglende kloakering i nærheden, bliver jeg nødt til at benytte faskiner og tilføje en form for tagnedløbsbrønd, for at aflede vandet. 
(Gulvet i kælderen bliver dækket til med et åndbar materiale til formålet) 

Mit spørgsmål til jer. 
Fordi det bliver voldsomt besværligt og grave et omfangsdræn 2.5-3m ned og derefter lede vandet yderliger X cm fald ned af, med en afstand på 8-10 m. væk fra huset, til faskiner der har tilstrækkende kapacitet. 

Så overvejer jeg kun at benytte isolering -og drænplader. 

Tænker i at jeg vil fortyde det valg, og vil de yderliger omkostninger, samt besværet for at tilføje omfangsdræn være det værd?

Vedhæftet er et billede af mit hus.
Der er ca. 9m på den ene side, og 3-4 m omkring hjørnet i højre side. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har oplevet vand som siver ind, så kander være 2 årsager.
Utætheder ved tagnedløb eller tagbrønd.
Eller også er det simpelthen grundvand som står så højt i de perioder.
Når du laver isolering og drænplader så skal du alligevel grave ned til bunden af sokkel. Så jeg ser ikke det helt store ekstra arbejde ved at lægge et rør rundt om huset 20 cm længere nede. Jeg er ret sikker på at du vil fortryde hvis du ikke gør det. 
Så skriver "plus X cm fald nedad " Den del kan du godt trække ud af omkostnings ligningen. Det drejer sig om ca. 2 promille som det skal have som fald. Det vil sige 2 mm for hver m. Altså 20 mm på de 10 m væk fra huset. Det øger ikke omkostningerne. 
Selv faskinen skal naturligvis graves længere ned for at det kan virke.
Så du skal have styr på grundvands forholdene, for at sikre at faskinen kan tage det vand som kommer på alle tider af året. Ellers må der etableres pumpe brønd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Naturligvis kan du slippe, men det er godt nok ærgerlig at der igen kommer vand ind efter at du har ofret isolering og drænplader. Og så bliver det for alvor dyr at udgravning om igen.
Med minigraver er det ikke noget problem at komme de 2,5 m ned. 
Men du skal passe på sokkel og ikke grave langt under denne på et langt stykke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis