Kuldebro i træ ?

Hej,
Jeg har spær af 295mm hvor der skal udlægges isolering mellem dem til flad tag. Der er 50mm udluftning over spær til krydsfinerplade. Loftet bliver beklædt enten med troldtek eller gips plade. Er troldtek/gips nok til at fjerne kuldebro fra spærene ?

/Donnib

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spær i den højde er i sig selv nok til at bryde en nævneværdig kuldebro.

Tørt træ isolerer rimeligt, så når højden også er god, er det ikke et problem.

Elektronikteknikeren
Som jeg husker, isolere grantræ ca 3,5 gange dårligere en eks glasuld.
Så 295 mm spærtræ, vil svare til ca 85 mm isolering..

Vi prøver igen, i morgen --
Ja det passer meget godt.

Du kan slå forskellige materialers varmeledningsevne op, du kan bare Google dem.

Elektronikteknikeren
Lambdaværdien for træ er måske 0.16 W/(k*m). Rockwool er på 0.037. Dvs. at træ isolere ca. 5 x dårligere end rockwool - så det svarer til at 295 mm spærtræ har en isolering som en 6 cm rockwool.
Et 2-lags termorude med en U-værdi på 1.16 har for sammenligningenskyld en isoleringsevne svarende til 3 cm rockwool. Det betyder at 295 mm træ isolere dobbelt så godt som en 2 lags termorude.
Annonce
Lyder spændende, jeg har et murstensvæg som man kan kalde en kuldebro men jeg er i tvivl hvordan man beregner isoleringsevnen på den, jeg har lavet en skitse, jeg vil tro det er 50cm mursten, hvis jeg kigger på google finder jeg i wikipedia https://da.wikipedia.org/wiki/Specifik_varmeledningsevne#cite_note-engineeringtoolbox-11 0,18[1] (0,69-1,31[11]) så hvordan regner jeg mig frem til hvor meget en mursten væg på 50cm isolerer og hvornår betragtes det som en kuldebro ?


De tal varierer en del. Først 0,18 W/(m·K) og derefter 0,69-1,31 W/(m·K). Med en forskel på næste 10 gange, vil jeg ikke mene at de er pålidelige. Det er nok helt forskellige typer sten.
Det bør nok undersøges nærmere, hvor der mere specifikt står hvad der menes.

Med 0,18 er det cirka som træ (næppe realistisk) altså 4-5 gange, så 500 mm mur svarer til 115 mm Rockwool

Med 1,31 er det 35 gange ringere end Rockwool, så 500 mm mur svarer til 14 mm Rockwool

Med så stor forskel, kan du ikke bruge det til noget. Du må finde en mere troværdig kilde.

Fandt denne :
https://www.mur-tag.dk/projektering/bygningsfysiske-forhold/varmeegenskaber-for-tegl/
for massive teglsten varierer basisvarmeledningstallet fra 0,35 W/m°C for massive sten med stenmassedensitet 1200 kg/m3 (T/1200) til 0,58 W/m°C, for massive sten med massedensitet 1800 kg/m3(T/1800)

og denne :
https://toemrerbogen.praxis.dk/15855#:~:text=Teglsten%20(mursten)%20har%20en%20%CE%BB,100%20x%2015%20%3D%201500).
Teglsten (mursten) har en lambdaværdi på 0,5 W/mK.

Hvordan ser det så ud ?
Det er cellesten de er giver de pæneste tal.
Hvis du har helt almindelige massive mursten, ligger du i den dårlige ende af spektret.

Elektronikteknikeren
@john79

Divider tallet for mursten med tallet for almindelig isoleringsmateriale 0,037. Så får du et tal der er større end 1. Det tal fortæller hvor mange gange dårligere mursten er i forhold til almindelig isolering.

Så dividerer du tykkelsen på din mur i mm, med det tal og så ved du hvad muren svarer til i mm almindelig isolering

Man må ikke bruge værdien for mursten, man skal bruge værdien for en muret væg. Cellesten vil helt sikkert give et bedre resultat end massive, men man må ikke ignorerer at mørtelen vil virke som kuldebro og ​øge varmegennemstrømningen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis