Troldtekt

Jeg skal til at hænge lamper op i et troldtekt-loft. Jeg har aldrig arbejdet med dette materiale før og bliver derfor usikker på, om der er noget, jeg skal være ekstra opmærksom på. Den lampe, jeg skal hænge op, vejer 2kg, og jeg ønsker at placere den lige ved lampeudtaget. Jeg skal dog bore huller i loftet, da det er en pendel lampe med stor baldakin, jeg skal have op. Skal jeg blot bore uden videre, eller skal jeg gøre noget før det? Har læst at nogle anbefaler at fjerne troldtekt-pladen først for at være sikker på, at man når ind til en lægte, når man borer. Er det nødvendigt, når lampen kun vejer 2kg? :)

Derudover har jeg et spørgsmål til, om jeg skal købe noget bestemt til dette hul, som ses på det vedhæftede billede, før jeg sætter en lampe op.

På forhånd tak! 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare sætte et lampested op, og monterer pendlen i den? 
Normalt er der jo lægter som troldtekt-loft er monteret på typisk med 30 eller 60cm afstand. Så hvis du vil være sikker på at lampen ikke flader ned, så skrue en loft plade løs i den ende side for at se hvor  lægterne gå. (eller følg skruerne) 

Hvis ikke lampens "store baldakin" kan dække hullet så skal der monteres et udtag. Lyseblå i N og den anden farve i M1. 
Hvis pladerne er monteret med synlige skruer så er det så let at tage en plade ned så det må man absolut anbefale.
Er pladerne med skjult ophæng så kan man bruge gipsplade plugs. Den type som udvider sig på bagside af pladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan nok ikke komme udenom at bore, når baldakinen er så stor, og der er en ledning, der sidder fast på en del, der kun kan bores op. Medmindre der er andre, der har foreslag til, hvordan det ellers kan gøres? :) 
Der er en samling på ledningen, så du kan skrue beslaget som du holder i hånden op og samle ledningen igen.
Jeg ved dog ikke lige hvad ledningen gør godt.
Annonce
Overvejet bare at hænge lampen i ledningen - direkte i lampeudtaget? Og fjerne baldakinen helt...
Eller vil du have lampen rykket væk fra udtage - kan evt. løses med krog/svanehals, hvis der er en passende lægte du kan ramme.
Piskeris: det er en lampe som er beregnet til fast montering på loftet. Den kan ikek hænge i ledning.
Kaffemand: Ledning er en jordledning. så det lille beslag også er forbundet til jord. Der er dog tilsyneladende ikke jordledning i lampested. I tørt rum er det ok. Men så har lednings stumpen ingen betydning. Så var det mig kunne jeg nemt få skævbider frem i dette tilfælde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis