Få dråber fra samling

Hej alle,
Jeg har en samling ved min sikkerhedsventil (den røde pil), som drypper meget, meget lidt (1-2 dråber pr. time). Jeg har efterspændt den en smule og det har gjort det bedre. Er det noget, jeg bør gøre mere ved? Kan det evt. være at den O-ring, der sidder i er blevet beskadiget?
Alting lader ellers til at være helt ok.
På forhånd tak

/Inger

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke gøre noget , det kalker ret hurtigt til og bliver tæt .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Søren O skrev den 02-04-2024 22:18:13

Hvad bliver det brugt til? - er det tilslutning til varmtvandsbeholder? Tror der er flere ting galt. Et billede der viser lidt mere vil være ønskeligt.

 Jo, det er til en varmtvandsbeholder. Har lagt et billede mere på. 


/Inger

karl smart skrev den 02-04-2024 22:32:46

Du skal ikke gøre noget , det kalker ret hurtigt til og bliver tæt .........

 Tak :) Lige hvad jeg håbede på 👍


/Inger

Annonce
Den installation er slet ikke lovlig. Forbindelsen mellem varmtvandsbeholderens koldvandstilslutning og sikkerhedsaggregatet skal have en dimension der svarer til 3/4”. Sikkerhedsventilen er vendt forkert, så den virker ikke. Afgangsslange fra sikkerhedsventil skal også have en dimension der svarer til 3/4”.
Jeg vil foreslå at sikkerhedsaggregatet flyttes helt op under varmtvandsbeholderen, og forbindes med en “stump” 3/4” rør eller en 3/4” lige radiatorforskruning. Sikkerhedsventilen skal monteres korrekt (så vandet kan løbe som pilene viser), og afløbet fra sikkerhedsventilen skiftes til 3/4”.


Søren O
Søren O skrev den 02-04-2024 23:20:21

Den installation er slet ikke lovlig. Forbindelsen mellem varmtvandsbeholderens koldvandstilslutning og sikkerhedsaggregatet skal have en dimension der svarer til 3/4”. Sikkerhedsventilen er vendt forkert, så den virker ikke. Afgangsslange fra sikkerhedsventil skal også have en dimension der svarer til 3/4”.
Jeg vil foreslå at sikkerhedsaggregatet flyttes helt op under varmtvandsbeholderen, og forbindes med en “stump” 3/4” rør eller en 3/4” lige radiatorforskruning. Sikkerhedsventilen skal monteres korrekt (så vandet kan løbe som pilene viser), og afløbet fra sikkerhedsventilen skiftes til 3/4”.

 Hej Søren,

Tusind tak for den meget udførlige gennemgang. Det sætter jeg stor pris på. Naturligvis har du så meget ret i at den sikkerhedsventil er vendt forkert! Det skal da godtnok rettes med det samme! Det, du skriver om at jeg skal have 3/4” helt op til varmtvandsbeholderen er jeg dog mere usikker på, for studsen på varmtvandsbeholderen er 1/2”, så derfor er jeg jo nødt til at komme ned i dimension. Selve placeringen af sikkerhedsaggregatet er i forhold til at de faste rør stopper der og den kan fikseres til væggen samt at den er lettere at skjule længere nede. Vandvarmeren er blevet skiftet fra 60l til 30l, så derfor er installationen blevet en del anderledes.  Endnu en gang tak for fantastisk input. Jeg sætter utroligt stor pris på det


/Inger

Thomas_Mygind skrev den 02-04-2024 21:58:13

Kunne godt lyde som din kompressionfitting på kobberrøret er utæt.
Det ser ud til at være en 3/4 tomme  15mm kobberrørsfitting du mangler.
Jeg ville skille ad og save ca. 3 cm af kobberrøret og så sætte ny støttebøsning i og en bruge en ny kompressionsring - og derefter skrue det hele sammen igen.
https://www.lavprisvvs.dk/VVS-installationer-Roer-fittings-Metalroer-fittings-Conex-fittings.html

 Det kan du måske have ret i. Absolut værd at prøve 👍 Tak for input. 


/Inger

Årsagen til der kommer brud på samlingen er sandsynligvis det høje tryk der kommer i forb. med opvarmninger af tanken. Da sikkerhedsventilen vender forkert så kan trykket godt komme over 10 bar.

Har i øvrigt aldrig hørt om at der skal være 3/4 tomme rør omkring sikkerhedsventilen. Jeg ville beholde de nuværende rør.
Jeg tror ikke utætheden skyldes det forhøjede vandtryk i varmtvandsbeholderen. Sikkerhedsaggregatets kontraventil burde forhindre dette.

@Thomas
Du har aldrig hørt om reglen med 3/4” rør omkring sikkerhedsventil, men du kan jo heller ikke vide alt. Synes du skulle prøve at søge på “Rørcenter-anvisning” punkt 3.5.2.  Der står der beskrevet at sikkerhedsventilens dimensioner bør være 20 mm, og der ikke må være indsnævringer mellem beholder og sikkerhedsventil. Der findes sikkert også en anvisning fra AT.

Søren O
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis