Hvilken multidetektor?

.. eller vægscanner eller hvad sådan en dims der kan finde ledninger, vandrør mm i væggen hedder.

Jeg har lige nu en 10 år gammel grøn Bosch PMD 10 og den har jeg aldrig været imponeret af. Den skriger om ledninger og metal i mur/beton, hvor jeg ved der ikke er noget. Det eneste sted jeg kan få den til at være stille er på en "pap-dør" fra jem og fix. Jeg har brug for en der faktisk kan fortælle mig hvor en ledning går og gerne ret præcist.

Baggrunden er at jeg skal have sat en duka ventilator op i kælderen. Jeg kan regne ud at der må gå en ledning et sted i væggen for der er en kontakt som styrer en lampe i loftet oven over. Ideen er at bore hul til ventilatoren ved siden af hvor ledningen går og mure en dåse ind, så der skal fræses så lidt rille i væggen som muligt til det kabel der skal gå frem til ventilatoren. Jeg skal helst vide med få cm nøjagtighed hvor ledningen går. Se skitsen - det lille hul på Ø23 nederst er der hvor der skal komme strøm ind. Så jeg vil helst afsætte hullet i centrum af ventilatorens rør 12-13 cm fra hvor ledningen går. Er lidt begrænset af plads til begge sider så der er ikke meget af give af. 

Huset har stået i 100 år og der er mursten i både inder- og ydervæg. Murstenene udvendigt er faretruende sprøde/bløde. De gule der udgør indervæggen er til gengæld meget hårde. Jeg måtte have fat i min borehammer for at få hul til den ventilator jeg satte op i weekenden! Min elektrikermejsel har ingen effekt på dem. Så ideer til hvordan jeg fræser ud til rille og dåse er velkomne. Jeg skal nok få elektrikeren til at samle det hele, men vil selvfølgelig gerne gøre så meget som muligt af arbejdet selv så jeg ikke skal betale ham 700 kr i timen til at hugge i mursten. Og jeg vil også gerne undgå at ramme det kabel der måtte være der. Uden det kabel har jeg ingen strøm i hele kælderen.
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis