Løftet træterasse

Hej LDS,

Jeg skal lave en hævet terrasse ved udgang fra stuen.

Der har tidligere ligget en træterasse, som har ligget plan med jorden, dvs. med nedgravede strøer.

Jeg har nu fjernet den gamle terrasse og er blevet i tvivl om hvordan jeg skal lave fundamentet.

Jeg tænker at montere en rem på sokkel i 2 sider af terrassen, men derfra er jeg i tvivl.

Det virker til at der tidligere har været gravet ca. 40 cm ned og lagt grus. Jeg støder ihvertfald på ret hårdt ler ca. 40 cm nede.

Jeg må nok indrømme at jeg vil foretrække den “hurtigste” løsning, som samtidig er holdbar i længde. Derfor har jeg tænkt enten fliser på grusen med plastiksko til strøer eller et skruefundament - men ville en eller begge af disse holde, eller skal jeg ud i noget andet?

Pft.

Frederik
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når de to sider er fastgjort til huset, skal de andre punkter også ned i frostfri dybde, eller vil det hele arbejde forskelligt i frostvejr.

Vi prøver igen, i morgen --
En vis pilotering er nok at fortrække, for at det hele ikke bevæger sig ved hård frost. Ellers kan begge løsninger vist godt bruges. Afhængig af dit grundvand og fordi der er ler længere nede, kan det være en god ide at lægge lidt forbyggende dræn, hvis vandet ikke selv løber fra terrasse arealet. 
Edit Je_ns var hurtigere.  

 

Du kan lave det med søjlesko som du med beton støber ned i punkter, afstand mellem punkter afhænger af den mulige højde på strøerne.

Alternativt fliser på stampet grus og et par stumper tagpap mellem fliser og strøer så de ikke opfugtes fra flisen. Så længe strøerne er trykimp og holdes ca 5 cm fri af jorden så vil det også kunne fungere såfremt den åbne side ikke er med direkte udsigt til Vesterhavet. Når den ene side af dækket er fastgjort mod sokkel vil resten fint kunne bevæge sig lidt oven på fliserne alt efter sæson.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis