korespondance tænding

Hej Folkens.

kort sagt bygger jeg videre på en el installation hvor der er afbryder ved 2 døre ind til rummet. Men af en eller anden årsag kan jeg ikke få det til at virke. Så nu prøver jeg at beskrive det herinde i hop om hjælp :-D
Jeg er sikkert bare blevet blind nu, efter hvordan det hang sammen før.

Nåh, som udgangspunkt er der 1 lampested og 2 kontakter til at tænde.

mellem hver kontakt er der 3 ledninger:
1 blå
1 gul
1 hvid

Jeg mener at den gule har været brugt som mellemledning, og den hvide ​ment som fase.

Disse bliver samlet oppe i lampestedet. Her kommer så kablet fra eltavle
Så mit spørgsmål er.
hvor/hvordan skal fase, og nul sættes fra elskab til disse 3 samlinger / lampe.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en ældre installation, så farver er ikke som de ville være nu. 
Nulleder fra eltavle skal ikke med ned til afbryder, så den monterer man i 
N oppe i lampested. Der kan ikke være stikkontakt sammen med afbrydere.
Så kan den brune ( fase ) fra eltavle samles med den hvide ned til begge afbrydere, og så kalder man den Fase. 
Den gule monteres i M1 oppe i lampested og er så tændledning til din lampe.

Så monterer man den blå begge steder i afbryderens fælles ( P ved ældre afbrydere, rød Pil ind ved nyere afbrydere) Denne blå samles så i samlemuffe i lampested. ( mellemledning)
Den hvide fase sættes i en af de andre klemmer i afbryder ( sort pil ud i nyere afbrydere ) 
Den gule sættes i den sidste ledige i afbryder  ( sort pil ud i nyere afbrydere ) Det er så tændledning


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Elmand

Tak for dit hurtige svar.
Det er helt sikkert nok dér jeg er gået galt, med at ville have fasen eller nul med ned, som du beskriver.

I forhold til afbryder, har jeg vedhæftet 2 billeder. Jeg er nemlig lidt i tvivl om hvordan denne nye afbryder fra lk, lige skal tilsluttes. Har det nogen betydning, eller skal jeg bare sætte 1 ledning i hvert som du beskriver til sidst!
Den afbryder, du viser, er ikke en korrespondanceafbryder, men en enpolet afbryder, så du kan ikke bruge den til korrespondance. Du bliver nødt til at købe en anden afbryder.

fase
Du skal bruge korrespondance afbrydere, hvis du vil have to betjeningssteder. De viste er almindelige 1 pol afbrydere, og kan ikke bruges 
Hvis du ikke behøver korrespondance, så kan du få stikkontakt under som jeg kan se at du forbereder med den ramme.
Så der skal vælges. 
Men vis hellere et billede af ledninger ved afbryder og lampested. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej alle.
her nogle nye billeder som måske viser det lidt bedre :-)

Det er mit bryggers, hvor der er 2 kontakter. og som sagt neden under, vil jeg så lave almindelige stik kontakt.
Jeg har prøvet at skrive info til ledningerne. så det kan give mening, for der er godt nok ikke meget plads i det lampeudtag.

Men ja, ellers er alt som originalt.
Den nye blå ledning (Nul) ​har jeg haft udskriftet fra sort, ment som at lave det til føring for de ​2 stik kontakter jeg vil tilføre.
Men umiddelbart har i jo allerede skrevet hvordan det skal tilsluttes. Nu skal det bare gøres ordentligt.
Selvom jeg måske brændte en "port" af sidst i hpfi relæet ! Kan man det, ​fordi den er ikke strømførende ​mere i hvert fald, der er kun gennemgangslys i min måler, og ikke 240V som de andre. Men ​nu er alt tilbage som ved udgangspunkt, og jeg vil få købt en rigtig afbryder til korrespondance.

​Til sidst kan jeg nævne at det er et gammelt hus fra 70'erne og alt el er virkelig en stor sammenblanding, og intet giver mening, så jeg er igang med at udskifte det hele, til nutidens standard, i forhold til farve og den slags :-)
Hvis det er fase, nul, tændledning og jord du har i indmuringsdåsen, mangler du mindst 2 ledere, der skal gå over til den anden korrespondanceafbryder.

Den har du ikke vist billede af.
Det tror jeg ikke. Da disse er originale ledninger og det har virker før, med denne opsætning.
Men overvejer da at kun lave en enkelt afbryder til den lampe, da det andet her lyder besværligt med alle disse ledninger, samlet i den her lille lampe dåse i loftet.
Hvis man skal give et godt råd til nogen så er det vigtig at få præcise oplysninger. Ellers rammer det helt ved siden af. 
I starten af tråden skriver du. 
1 blå
1 gul
1 hvid

Nu ser jeg så også en lyseblå og gul /grøn Så er sagen jo en helt anden. Så jeg tager den igen. Der er rigtig god plads til udtag, ja det er ligefrem beregnet til det, hvis jeg ser korrekt på størrelse. Ellers samler du lyseblå og de gule i dobbelt samlemuffer og bruger dem til lampen. Der bliver jo ikke færre ledninger af at lave enkelt tænding.
Du skal have 2 korrespondance afbrydere i stedet for det du har indkøbt. og så skal det konstateres om gul/grøn fra sikringsgruppe er aktiv jordforbindelse.
Lyseblå til stikkontakt N blå klemme  og samles i N i udtag (dobb. samlemuffe.)
Mørkeblå i Pil ind i afbryder og samles i lampested med den anden mørkeblå med enkelt samlemuffe det skubbes op i dåsen.
Hvid i klemme med pil ud i afbryder og en stump ledning videre ned til rød klemme i stikkontakt I lampested samles de hvide med den brune fra sikrings gruppe. Muffen skubbes også op i dåsen
Den gule sættes i den sidste med pil ud, og samles i M1 i lampeudtag. ( dobb. samlemuffe)
Gul/grønne sættes i jordklemme både i stikkontakt og lampested 

Og så i den anden afbryder.
Der er tilsyneladende ikke lyseblå og jordleder med ned til den anden afbryder.
Mørkeblå i Pil ind i afbryder
Hvid i klemme med pil ud
Den gule sættes i den sidste med pil ud


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis