Vandfad til solcellespringvand

For nogle år siden købte jeg et bålfad til vores solcellespringvand. Det virker rigtig godt, vi er blevet klogere med tiden. Problemet er at springvandet flyder rundt i den 65ø store overflade og må tøjres i midten så vandet ikke sprøjter ud over kanten. Sidste år købte jeg derfor nogle stabile genbrugs sugerør, som blev stukket fast i skumkanten på solcellen. ​De holder solcellen på midten.
Da bålfadet hurtigt begyndte at ruste, fik det masser af rustbeskyttelse og anden maling. Helt tæt bliver overfladen nok aldrig, så nu vil jeg skrabe den helt ren og lade rust være rust.... eller købe en ny af samme slags.
Er der nogen, der har et godt råd? Vil rusten sætte sig i solcellens pumpe/mekanisme eller falder rusten til bunds?
Jeg har ledt efter et andet "kar" som kunne bruges.
https://strikingeshave.blogspot.com/2019/08/solcelle-springvand.html
Med venlig hilsen - Ingeborg ​

Når lysten driver værket
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er også på udkik efter et kar til vand på terrassen.
De fleste "krukker" jeg har kik på, er jo desværre til at plante i, hvilket betyder at de ikke er flotte indeni. Så jeg kikker med her og håber at nogen kommer "de vise sten"
Og så lige en stor  til din side.   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har besluttet mig for at lade al gammel maling blive siddende, slibe lidt omkring de små rustpletter og så igen male flere gange over det hele med rester fra malekassen, lag på lag.
Så kan det holde så længe det vil. Epoxy eller resin ville være en mulighed, men alt for dyrt i forhold til prisen på ca. 350 kr for et nyt bålfad. ( er nu også i tankerne og derefter lade rudt være rust). 

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg fandt en dåse TAGTÆT og har givet fadet flere lag med lang tørring imellem. Fordi jeg hellere ville have fadet hvidt, malede jeg TAGTÆT over med DENDÆK
TRÆBESKYTTELSE. det så fint ud, men da der kom vand i, kunne jeg trække det hvide lag af. Det blev diog siddende på kanterne.
Jeg købte nye solcellespringvand i år og de har ikke skumgummikanter. Jeg borede hul i kanterne til at sætte mine plastsugerør fast. Sugerørene styrer springvandet så det holder sig på midten og ikke sprøjter al vandet ud over kanten, når vinden blæser.

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også