Skrammel samlinger med krydsfiner fer og not

Hej,
Jeg har lavert en stor bummert, noget skrammel af en løsning eller ret og sagt det blev lavet når jeg ikke var hjemme af en billig håndværker. Ja jeg ved godt, man får hvad man betaler :( og nu har jeg hvertfald lært lektien.

Jeg bad ham ligge krydsfiner pladerne så første lag tagpap kunne ligges af et firma dagen efter. Nu når jeg kommer hjem ser jeg nogle lorte samlinger. Hans argument var at han ikke kunne gøre det anderledes. Han startede ved vores nuværende hus som har eternit plader og så forsatte han sammen med faldet. Han sagde at den sidste plade manglede 1cm for han kunne ligge den derfor skar han fer fra den sidste plade og lavede nu nogle plader uden not og fer og samlede dem på undersiden.

For det første er jeg i tvivl om det er lige så stærk løsning som med fer/not for det andet tager disse samlinger plads for udluftningen som var 45mm og der er nu kun 27mm luftspalte lige der ved samlingen.

Min spørgsmål til jer er nu, hvad vil i gøre ? Vil i tage pladerne væk og starte forfra og så lave en lille samling ved udhænget hvor der jo ikke er isolering og stor vægt eller vil i bare leve med det ? Jeg kommer til at dække det hele så det kommer hurtigt til at løbe op i 10.000kr for at rette fejlen.

Lige pt. er det kun første lag tagpap der er lagt.

/john


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt sikkert ikke optimalt..
Det lyder heller ikke til du er helt tryk ved det, hvor stort arbejde ville det være at rykke de plader uden not/fer af og ligge nye på. (eller er der kommen pap på?) ​

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg mener ikke det har den store betydning. Der er jo plads til fuld luft gennemgang ved siden af pladen.
Skulle du gøre noget så var det at erstatte den 18 mm plade med noget væsentlig tyndere. Det kunne være 2 stk montage plade i hvert fag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
je_ns skrev den 02-04-2024 11:29:24

Det er helt sikkert ikke optimalt..
Det lyder heller ikke til du er helt tryk ved det, hvor stort arbejde ville det være at rykke de plader uden not/fer af og ligge nye på. (eller er der kommen pap på?)

 Ja desværre er der kommet første lag pap på og det er det der gør det en del dyrere at rette op på det. Jeg tænker at styrkemæssigt skal det nok holde. Jeg har brugt 18mm krydsfiner men har 60cm C/C afstand hvor 18mm kan tåle op til 1m C/C. Hvis jeg skulle lave det om så skal der nyt pap på og nye plader :(

ev elmand skrev den 02-04-2024 12:12:27

Jeg mener ikke det har den store betydning. Der er jo plads til fuld luft gennemgang ved siden af pladen.
Skulle du gøre noget så var det at erstatte den 18 mm plade med noget væsentlig tyndere. Det kunne være 2 stk montage plade i hvert fag. 

Problemet er at de er skruet oppe fra og der er lagt første lag pap så jeg kan ikke pille dem af medmindre jeg starter forfra hvor der hvor den sidste plade med Fer/not er så jeg kan lave det efter bogen.

john79 skrev den 02-04-2024 12:51:53

je_ns skrev den 02-04-2024 11:29:24

Det er helt sikkert ikke optimalt..
Det lyder heller ikke til du er helt tryk ved det, hvor stort arbejde ville det være at rykke de plader uden not/fer af og ligge nye på. (eller er der kommen pap på?)

 Ja desværre er der kommet første lag pap på og det er det der gør det en del dyrere at rette op på det. Jeg tænker at styrkemæssigt skal det nok holde. Jeg har brugt 18mm krydsfiner men har 60cm C/C afstand hvor 18mm kan tåle op til 1m C/C. Hvis jeg skulle lave det om så skal der nyt pap på og nye plader :(

 Det skal nok holde, når du har den bjælkeafstand og med 18 mm tykke plader. Men ærgerligt jo når det lige så godt kunne have været lavet rigtigt..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 02-04-2024 14:12:23

john79 skrev den 02-04-2024 12:51:53

je_ns skrev den 02-04-2024 11:29:24

Det er helt sikkert ikke optimalt..
Det lyder heller ikke til du er helt tryk ved det, hvor stort arbejde ville det være at rykke de plader uden not/fer af og ligge nye på. (eller er der kommen pap på?)

 Ja desværre er der kommet første lag pap på og det er det der gør det en del dyrere at rette op på det. Jeg tænker at styrkemæssigt skal det nok holde. Jeg har brugt 18mm krydsfiner men har 60cm C/C afstand hvor 18mm kan tåle op til 1m C/C. Hvis jeg skulle lave det om så skal der nyt pap på og nye plader :(

 Det skal nok holde, når du har den bjælkeafstand og med 18 mm tykke plader. Men ærgerligt jo når det lige så godt kunne have været lavet rigtigt..

 Ja netop, det er nok det der ærger mig mest.

Lad det sidde og undgå at presse isolering for meget op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis