Opbygning af terrændæk i kælder

Hej med jer,

To spørgsmål i ét her :-)

Jeg er ved at banke mit kældergulv op da jeg gerne vil have gulvvarme i kælderen. Der er lige knap 3-35 cm til underkanten af fundamentet for de bærende vægge og jeg vil meget gerne undgå at understøbe, hvis muligt - Men jeg er også klar over at der er lovgivning for hvor meget isolering jeg skal bruge / hvor stort et varmetab der ​må være.

Jeg har læst om Kingspan højisoleringsgulvplader, som der kan støbes ovenpå. Umiddelbart lever de op til kravene om 0,1w/m2 varmetab, ved en 100mm plade. Så vil jeg kunne nøjes med de 100mm kingspanisoleringsplader? I så fald vil jeg kunne grave ned til 10-15cm over underkant af fundament.

Jeg tænker at det følgende bliver min konstruktion - Er der noget jeg mangler / kan undlade? Fra bund:

- Sand
- Kingspanisoleringsplader, 100mm
- Fugtspærre?
- Rionet m. gulvvarme - Jordforbundet
- 100mm beton
- Klinker.


Rigtig god dag til jer alle :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har en trykfejl så du i stedet mener 30 - 35 cm sokkeldybde så kan din plan virke. 
Jeg mener dog ikke at de helt lever op til isolerings kravene, men der er jo noget med rentabilitets beregning hvor de sidste isolerings cm bliver uforholdsmæssig dyre. Du kan jo også grave lidt dybere 0,5 m fra væggen og forbedre det i den midterste del ar rummene
Har du det mindste chance for grundvands fugt, så grav render endnu  dybere og brug vasket grus i stedet for sand og læg drænrør ned i nogle render. på bare 5 - 10 cm ekstra dybde. Disse render må gerne gå hen til bærende sokkel med en skovls bredde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ingen fugt spærre, men radondug som skal limes på sokkel og række mindst 50 cm ind fra vægge.
Beton plade renes for radon tæt men der kan opstå en revne yderst ved muren, derfor radon tætning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det giver mening, tak!

Må jeg spørge om hvorfor der ikke skal fugtspærre i? Går ud fra Radonspærre ligger under isoleringen, korrekt?
Radon spærre over isolering, så det tætner imod den radon tætte betonplade. Men hvis du lægger den under isolering så skal det være under ​hele gulvet. 
Jeg mener ikke man laver fugtspærre i terrændæk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis