Ubalance i ventilationsanlæg

Vi har en mistanke om, at vores ventilation er i ubalance.

Kan en sådan ubalance skabe så meget overtryk eller undertryk, at der skabes træk i huset?

Vi kan føle en kold luftstrømning igennem rummene og når vi sidder et sted, så bliver vi kolde på både den side, der vender mod indblæsningsventilerne og den side, der vender mod vinduet.

Kan man på nogen måde måle eller synliggøre den træk, som vi føler?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I kan starte med at føle med hænderne, om den kolde luft kommer fra indblæsningsventilerne.
Man kan få varmeflader til sådan et anlæg, så det ikke blæser kold luft ind.

Dernæst skal i undersøge jeres varmevekslers indstilling. Kører den med for meget luft? Står den på sommer/bypass?

I kan også prøve at slukke for det, for at se om det hjælper. Hvis det ikke hjælper at slukke, skal i lede andre steder end i ventilationen.

Elektronikteknikeren
Tak for svar.

Indblæsningsluften er 18 - 20 grader, hvilket, jeg tænker, er meget normalt.

Vi bor til leje og har fået strenge ordre til ikke at pille ved anlægget.
Vi har haft slukket for det et døgns tid og det hjalp helt klart på trækken og møblerne føltes heller ikke helt så kolde.

Vi fik skiftet spjældmotoren til bypassspjældet i vinter, da den ikke virkede og anlægget frøs til.
Jeg formoder, at det ellers står på vinter-mode, som det skal, men jeg ved det ikke.

I sensommeren fik vi sat hastigheden på anlægget ned fra 2 til 1, da det larmede med 83 dB om natten og det "blæste" ind fra ventilerne.

Så vi har hele tiden haft en mistanke om, at anlægget ikke er korrekt indreguleret / afbalanceret.

Jeg har været rundt med stearinlyset og det blafrer ganske rigtigt i "jetstrømmen" på langs af rummene.
Det føles også som en blid, men kold brise, der "blæser" gennem rummene.

Jeg kan ikke få stearinlyset helt tæt på indblæsnings- og udsugningsventilerne, da jeg jo nødig skulle sætte ild til noget, men man kan få nogle røgtændstikker, som jeg vil prøve med.

Udlejer vil sætte en el-forvarmeflade op, men nægter ellers at få kontrolleret, om anlægget er indreguleret korrekt, og det er begrænset hvor meget vi selv er villige til at kaste efter projektet.
Der er ingen grund til at nærme sig ventilerne med stearin lys flammen. Det er ijo kun interessant hvor i opholder jer. Hvad der sker oppe under loftet er for så vidt ligegyldig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er rigtigt, men det er nu også mere for at se, om det virker som om, der blæser for meget ind eller om det trækkes for meget luft ud.
Det tænker jeg, at jeg kan få et klarere billede af med røgen.
For at kende luft mængden, så måler man med en lufthastigheds måler, og denne placeres i en form for tragt, så man kender det præcise gennemstrømnings areal. 
Røg prøve kunne være med en cigaret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis