Velux lysning - hjemmelavet

Hejsa

Jeg har fået monteret et Velux vindue, i en tagflade med ca 45graders hældning.
Min tanke er at skunkvæggen under, skal gå lodret ned.
Men jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan jeg får en plade ind i noten, under vinduet. 
Det virker som om noten er lavet, til at gå skråt fremad.. 
Jeg overvejer at købe et lysningssæt, men det kunne da være meget fedt at lave det selv🙂

Jeg overvejede at lave det i 12mm wediplade, da jeg har sådan en liggende i forvejen.. 

Har I gode tips? Måske er det nødvendigt med en skrå kant til at starte med, inden jeg går lodret ned?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare fjerne den del af notgangen, der er på bagsiden af karmen, så du kan få din plade til at gå lige ned?
Jeg skal igang med lidt samme opgave. Jeg havde tænkt mig at skære en strimmel af lysningen 2-4 cm. bred i “halv vinkel”, og så lime og stifte sammen. ​

Søren O
Alm. 12 mm fibergips på 250 cm er perfekt til formålet.
For at få dem til at gå i noten i bunden høvler du bare et par mm af på bagsiden. (Det slider meget på høvlen så lad være med at bruge den fineste du ​har )


Selvbygger med stort S. 
Jeg har brugt 12 mm gips og så gipshøvl til at tage lidt af bagkanten. Nederst går det først lidt ind vinkelret på vindue og dernæst lige ned, parallel med resten af skunk væg. 
Det er også for at få plads til så meget isolering som muligt.
Dampspærre skal klemmes ind i noten, og når lysning panel kommer så sidder det godt fast der. 
Gerne isolering helt ud til tagplader lige netop der uden at tage hensyn til luft gennemgang. Hvis der ikke er så meget isolering som muligt så dannes der kondens på inddækning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis