Lampested i nedsænket loft

Hej

Mine svigerforældre har købt et ældre hus hvor der på deres badeværelse har været en lampe tilsluttet et 3x1,5 kabel fra hvad jeg formoder er en gammel metal dåse der sidder et stykke derfra i det oprindelige pudsede loft (der hvor krydset er på billedet), hvordan laver jeg det her lovligt? Er uddannet elektriker, men har hovedsageligt lavet vindmøller hele mit liv, så er ikke helt skarp på husinstallationer længere.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke kan komme til samlingen uden at tage noget af loftet ned, er installationen ulovlig, idet den indeholder en skjult samling.

fase
S. Fabrin skrev den 31-03-2024 14:52:21

Hvis du ikke kan komme til samlingen uden at tage noget af loftet ned, er installationen ulovlig, idet den indeholder en skjult samling.

 Planen er også at rive loftet ned og få lavet et ordentligt lampested. Men som det er lavet andre steder i huset er der sat pl dåser op hvor bunden er skåret af op mod pudset da der bare kommer ledninger direkte ud i metalrør. Jeg er helt med på at det er ulovligt som det er lige nu, det er derfor jeg skal lave det om.

Hvis du bare vil samle to installationskabler kan du presmuffe & krympeflexe dem sammen. Alternativt kan du bruge vedligeholdelsesfri samledåser, dem med resin er meget hårdføre. Fåes også med gel.
Løsningen er stort set en ny installation i de rum hvor i piller lofter ned. 
Det med 2-4 stålrør ud i midten af rummet og så en ny dåse under hvor bunde er skåret væk dur ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis