Bjælke imellem formur og bagmur kuldebro ? Hvad kan jeg gøre ?

Hej,
Jeg er igang med at lave nyt badeværelse og før jeg gik igang kunne jeg se der var noget skimmel i hjørnet mod loftet ved det udvendig væg. Jeg har tilføjet nogle billeder.

Nu når jeg er kommet så langt og givet det noget vådrums membran kan jeg se det ikke tørre ud  og så kan jeg se med det termiske kamera at der er ret koldt der, jeg havde et ventilations åbning der som jeg har muret til på den indvendige side da jeg vil have ventilator i loftet.

Jeg gik så igang med at undersøge hvad der forudsager det så da jeg ikke havde muret hullet til udefra (for ventilatoren) så gik jeg igang med at tage et par mursten ned for at se hvad der lå bag i og om der var isolering for så at finde et bjælke mellem formur og bagmur hvilket jeg finder mærkeligt.

Det skal siges at der har været et vindue der før fra den tidligere ejer. Man kan se det på billederne fra badeværelset før muren er pudset samt udefra. En anden ting er at ved den nye vindue som også ses på billederne som jeg har lavet mindre fandt jeg også en bjælke mellem formur og bagmur (har dog ikke billede af det). Nogen der kan forklare hvorfor man har et bjælke mellem formur og bagmur ? Er det sådan man byggede før og hvor sidder den fast ? Jeg er jo interesseret at isolere der så jeg ikke har den kuldebro men kan ikke pga. bjælken. En vigtig detalje er også at jeg ikke har varme i det nye badeværelse så der er ret koldt derinde nu.

​Mit mål er jo at komme af med denne kulde bro men ​ved ikke hvordan, jeg kan jo af gode grunde ikke ​isolere ​på indersiden da jeg allerede har pudset vægge og er klar til at ligge fliser men vil ikke forsætte før jeg har en løsning på problemet. 

/john
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo nok den der har båret skifterne over vinduet. Du kunne jo pille den ud, og mure op med de eksisterende sten.

Den gang var kuldebroer ikke noget man undgik så ihærdigt som i dag. Det var også almindeligt med murbindere som blot var en roteret mursten, som forbandt formuren med bagmur. Det gjorde det også svært eller umuligt at isolere hulmuren efterfølgende.

Elektronikteknikeren
Ok, jeg tænker jeg lige åbner op to skifter for at se hvor langt den går, jeg er i tvivl om det er den samme overligger der også er til det vindue der er nu, hvis ja så kan jeg skære den.

Men hvordan sidder denne bjælke overhovedet fast imellem de to mure ? 
Jeg synes det ligner et "I" jern, så den kan jo være sat på stenene i fugen, hvis den ellers er bred nok.
Alternativt er der muret nogle sten el. vederlagsplader i stål på tværs i muren, som den står på, eller der kan stå nogle lodrette støtter i muren som går ned til fundamentet.

Det er noget af det spændende ved ældre byggerier, man ved ikke hvordan det er lavet før man finder ud af det😁

Elektronikteknikeren
Åhh det lyder spændende, der er ikke andet for at jeg må åbne og se.....satans også
En kold øl i solen plejer at tage det værste.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis