Opretning af loft uden at tage isoleringen ned

Jeg skal have renoveret mit loft på 1. salen. Det nuværende loft består af bløde masonitplader på forskallingsbrædder der sidder på hanebåndene. Mellem hanebåndene ligger der 350 mm ny isolering. Det nye loft skal være af fibergipsplader på forskallingsbrædder. Udfordringen består i at loftet er ret skævt, så inden det nye loft sættes op skal jeg have et lige underlag. Normalt ville jeg sætte nogle regler på siden af hanebåndene for at rette dem op men for at komme til på siden af hanebåndene bliver jeg nød til at fjerne isoleringen, men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at udgå at tage alt det næsten nye isolering ned, det ville spare mig for rigtigt meget arbejde og en masse svineri. Er der nogen måde at rette loftet op på, mens isoleringen stadig ligger der? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en misforståelse at det er bedst at sætte reglar på siden af spær. Den bedste løsning er ned stroppet forskalling, som du sikkert har nu ( selv om du skriver direkte på hanebånd ). Det giver den bedste isolering 
Der skal sikkert også forbedres med ny dampspærre. 
Så jeg ville tage de gamle forskallinger ned en efter en og samtidig sætte ståltråd op til at holde isolering på plads. Derefter dampspærre 
.Så sættes ny forskalling op med de klodser under som gør at det bliver lige. Jeg trækker en snor øverst og nederst, 3-4 mm fra overkant forskalling og så sættes forskalling op bag denne med samme afstand ud til snoren.
El installation flyttes ud så dampspærre ikke gennembrydes mere end nødvendig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, det lyder smart. Huset er fra 1882, den nuværende loft er nok lavet omkring 1940, forskallingen er slået direkte på hanebåndene. Hvis jeg forstår princippet i det du skriver, så man lægger bare nogle Knudsenkiler ind bag ved hvert punkt hvor forskallingsbrædt og hanebånd møder hinanden og skruer det fast? Jeg forstår ikke hvorfor det skulle give en bedre isolering? Og ja, dampspærren skal også fornys/laves rigtigt.
Det er ikke kiler der giver bedre isolering, og jeg skriver heller ikke Knudsen kiler. 
1. Generelt i stedet for at sætte spærtræ på siden af bjælker og på den måde få plads til isolering, så ned-stropper man forskalling. Det var i mange år med bræddestumper, men endnu bedre er det med kraftig hulbånd. Så skal der ikke skæres ud til brædder, osv. i isolering. MEN den del er jo lavet hos dig på den ene eller anden måde. . 
2. Nu er opgaven at rette forskalling op og samtidig bevare isolering på plads. Derfor holdes fast med ståltråd, så man kan få lavet ordentlig dampspærre bagefter uden risiko for at få det i hovedet.
3 Jeg skriver klodser under forskalling og her mener jeg en spandfuld pladestumper på 8 - 10 cm på hver led, som du selv skærer ud af det plade som du nu har til rådighed. Krydsfiner er bedre end forskallings stumper. De sidste kan flække i så små dimensioner.  Det skal være f.eks. 16 mm - 9 mm - 6 mm og 2 mm ( tagpap) Målene er vejledende for det kommer an på hvor skæv det er, og hvad du har " på hylden" 
Så sætter man 1 - 2 eller 3 passende klodser under krydspunktet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
....og højde af klodser + forskalling giver noget plads på den varme side af dampspærren til at trække nyt el med rundt så den ikke skal brydes mere end nødvendigt.

Du kan også godt bruge kiler men holdt op imod prisen på noget restplade man skærer i stykker så kan det være lidt dyrt afhængig af antal samlinger hvor der skal udlignes.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis