Igang med at skifte vinduer

Hej LDS
Jeg skal til at skifte vinduer i mit 70’er hus, tre stk i alt i første omgang, men nu bliver jeg i tvivl, i toppen af vinduerne er der lavet noget træinddækning mellem ramme og rem, kunne man fjerne det og køre vinduerne helt op til remmen? Er der noget jeg skal være obs på?
Det ene vindue har været en del af et længere vinduesbånd, men efter opdeling af stuen ser det ud til at der er sat en bærende stolpe mellem to fag, må jeg fastgøre et nyt vindue i den?
Og hvordan er rækkefølgen? Skal jeg afmontere dækpladen mellem vinduerne? Det bliver svært at tage karmmål uden. Jeg overvejer ydermere sidehængte vinduer, er det godt eller skidt?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg var arbejdsdreng hos et tømmerfirma i slut 70´erne, blev vinduerne sømmet op i remmen. Ps. Sidehængte vinduer kommer til at hænge lidt med tiden. 


Jeg tror ikke umiddelbart at disse er sømmet i remmen, fordi der er et mellemrum, mit spørgsmål går mere på om der er noget byggeteknisk til hinder for at skrue de nye vinduer op i den. Mht de sidehængte vinduer, så er de delt på midten, så sidebelastningen vil ikke være stor.
DrJones skrev den 24-03-2024 22:52:17

Jeg tror ikke umiddelbart at disse er sømmet i remmen, fordi der er et mellemrum, mit spørgsmål går mere på om der er noget byggeteknisk til hinder for at skrue de nye vinduer op i den. Mht de sidehængte vinduer, så er de delt på midten, så sidebelastningen vil ikke være stor.

 Ja der er sikkert en opklodsning i mellem så der er plads til værk og fuge mellem rem og karm. 

Frank Chr. skrev den 24-03-2024 23:01:43

DrJones skrev den 24-03-2024 22:52:17

Jeg tror ikke umiddelbart at disse er sømmet i remmen, fordi der er et mellemrum, mit spørgsmål går mere på om der er noget byggeteknisk til hinder for at skrue de nye vinduer op i den. Mht de sidehængte vinduer, så er de delt på midten, så sidebelastningen vil ikke være stor.

 Ja der er sikkert en opklodsning i mellem så der er plads til værk og fuge mellem rem og karm. 

 Der er ca 100 mm i toppen mellem rem og karm, kan man antage at der bare ligger isolering, og at denne plads fint ville kunne erstattes af et nyt og større vindue?

Du skal tage den inddækning først for at sikre dig at der er plads. Ellers ville det da være ok at få et lidt større vindue, hvis det ellers kan passe ind i stilen med resten af huset . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
DrJones skrev den 24-03-2024 23:42:23

Frank Chr. skrev den 24-03-2024 23:01:43

DrJones skrev den 24-03-2024 22:52:17

Jeg tror ikke umiddelbart at disse er sømmet i remmen, fordi der er et mellemrum, mit spørgsmål går mere på om der er noget byggeteknisk til hinder for at skrue de nye vinduer op i den. Mht de sidehængte vinduer, så er de delt på midten, så sidebelastningen vil ikke være stor.

 Ja der er sikkert en opklodsning i mellem så der er plads til værk og fuge mellem rem og karm. 

 Der er ca 100 mm i toppen mellem rem og karm, kan man antage at der bare ligger isolering, og at denne plads fint ville kunne erstattes af et nyt og større vindue?

 Ja lidt underligt med 10 cm spildplads mellem karm og rem. Sådan her var det tidstypisk at gøre i 70-80´erne.  https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/247769/s/vinduer-mod-rem-og-gardinskjuler-vaek 

Nu troede jeg at jeg var klar til at trykke på bestil knappen, men så ser jeg at karmen på de nye vinduer er 144 mm, de nuværende er 100 mm, er jeg nødt til at rydde lysningen og fjerne toppladen? Jeg kommer ikke ud over murværket, med de 144 mm, blot tættere på yderfladen, er det ok? Og hvad med sålbænken, der vil være et kileformet mellemrum, medmindre den ændres.
Du kan rykke vinduer ca. 1 cm længere ud, så får du gemt eventuelle rester af gammel fugemasse. Det vil se dumt ud at rykke dem tæt ud til yderkanten, hvis de skal ligne de andre vinduer.
Så må resten klares indenfor med lysning m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis