Hvordan undgår jeg kondens fra carport taget?

Jeg har en åben carport som skal  have nye stål trapez plader. Vil gerne forsøge at mindske drypperiet fra taget, når der er koldt, om vinteren. Jeg har læst lidt om andres erfaring med beklædning på undersiden af pladerne. Flere skriver at underbeklædningen, f.eks. krydsfiner, bliver opfugtet og rådner hurtigt. Min tanke er at isolere/ adskille stålpladerne fra træunderbeklædningen, med en undertags membran, så kondensvandet bliver  ledt væk uden at få kontakt med den bærende trækonstruktion og synligt undertag. Det må kunne lade sig gøre, eller hvad?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan få ståltag med pålimet dug , ellers er det bare en fiberdug under
det kan du sagtens
Jeg har en kammerat som har god erfaring med almindelig filt gulvtæppe. Så kan en smule kondens tørre væk, og den isolering som det danner sørger for at der stort set ikke kommer kondens. 
Jeg vil også tro at fiberdug som man bruger under grus i haven har samme virkning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det vil helt sikkert virke, du skal nok vælge OSB 3 plader..

Jeg har på et tidspunkt løst kondensdryp, bare ved at sætte plastfolie, op under lægterne, på et 1 lags trapetz tag (plastplader) den stillestående luft mellem de to lag er nok til at isolere, der kom stort set ingen kondensdryp, ned på plastfolien.

Vi prøver igen, i morgen --
Nu vælger du at placere dugen i nogen afstand fra pladen. Det jeg har erfaring med er t dugen ligger lige under pladen, men jeg er ikke klar over hvad der er bedst. 
Hvis dugen ligger over lægter og er rimelig strammet ud, så har du ikke brug for pladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mit projekt er en åben carport, med tværgående bærende bjælker. Derfor vælger jeg tynde osb plader som bliver malet på undersiden før de lægges op. Jeg håber at evt. kondensdryp bliver ledt væk når der er rimelig fald på undertags plastikken. 
Min "opskrift" er for at undgå kondens. Det har virket både i lukket skur og åben brændehus. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også