Gasbeton false eller ej

Hej,
Jeg bygger et tilbygning af gasbeton 100mm bagmur og mursten formur. Ved vinduer samt døre, bør man købe de der false elementer ? Hvad er ideen med dem ? I mit tilfælde monterer jeg vinduet i formuren efter formur er bygget færdigt. Er det noget med kuldebro at gøre ?

Hvis man bør bruge disse elementer er der forskel på dem, er vægelement det samme som falseelement og skal der også i bunden eller kun i sider og top og jeg formoder man må skære dem da det er vel helt almindelig gasbeton ?

/john
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lavede en tilbygning til mit hus i 1996, også med 100 mm bagmur i gasbeton, og ydermur i mursten.
Nu er det jo nogle år siden, men som jeg husker det er falseelementerne, men armering, og selvbærende, men samme type gasbeton.
Jeg brugte vægelementer i fuld højde, der er som sådan ikke med armering, men der er 2 stykker ca ø 5mm jern i dem, som dog kun skulle være for at stabilisere dem under transport og montering.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak Jens, men hvad er hele ideen med disse false ? Hvorfor kan man ikke bare lave gasbeton mur, formur, montere vindue i formur og så ikke mere, hvilke fordele får man af disse false ?
Falsene er til for at lukke mellemrummet mellem for- og bagmur. Desuden bruges den også til at gøre vinduer og døre fast i. Hvordan vil du i øvrigt lukke mellemrummet mellem de to mure, hvis du ikke bruger false. De kan nemt laves af gasbetonelementer. Falsene bruges også til at lægge overlæggeren af på.

fase
Kunne man ikke lukke hullet med gips/fermacell plade ? Og ja en anden mulighed jeg tænkte var at lave fals ud af den nuværende gasbeton men ved ikke helt hvordan man gøre på oversiden da pladerne jo er 60cm i længden og hvis nu åbningen er 120cm så skal der flere plader til men hvordan sætter man dem sammen ? Hvad med i ​for ​neden af åbningen, ​kan se der også laves false i nybyggeri der ?
Du siger man placerer overlæggeren på falsen, men kan falsen holde til overliggeren ?
Du er vel nødt til at have en overligger over vinduerne?
Som jeg husker er false elementerne ikke specielt dyre, og det er langt det nemmeste.

Du kan jo også undlade gasbeton'en ​til indermurene, og så bygge det op med fermacell, så kan du også få mere isolering i, eller en lidt tyndere mur. (gasbeton isolere jo ikke super godt)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Du skriver at du laver bagmuren af 100 mm gasbeton. Hvorfor ikke lave det i 75 mm etagehøje elementer. Du får plads til mere isolation og skære falsene ud af elementerne. Overliggerne køber du færdige fordi de er md armering beregnet til belastning i. Overliggeren ligger af på både false og elementer.
Du mener vel ikke alvorligt at du vil lukke mellemrummet mellem for- og bagmur med gips eller fermacell. Brug af forskellige materialer forårsager ofte revnedannelser mellem materialerne.

fase
Jo der skal selvfølgeligt en overligger, den er bestilt. Den er på 10cm tykkelse så den passer på den samme gasbeton jeg bygger af.

Jeg kan ikke lave om på den gasbeton jeg bruger men der er rigeligt isolering i væggen, jeg isolerer med ca. 25cm.

Jo jeg mener det seriøst at jeg overvejer at bruge gips eller fermacell til at lukke hullet mellem formur og bagmur, hvorfor er det så stor problem ? Der kan vel også komme revnedannelser med gasbeton. Det er vel en acryl/silikone fuge mellem væg og gips/fermacell samt isolering bag pladen eventuelt med et dampspære. 

Eventuelt hvis det er så dårligt så kunne jeg bygge falsen selv på siderne i hvertfald af de samme gasbeton plader men da er jeg så i tvivl hvad man gør med toppen.
Jo der skal selvfølgeligt en overligger, den er bestilt. Den er på 10cm tykkelse så den passer på den samme gasbeton jeg bygger af.
Jeg kan ikke lave om på den gasbeton jeg bruger men der er rigeligt isolering i væggen, jeg isolerer med ca. 25cm.

Jo jeg mener det seriøst at jeg overvejer at bruge gips eller fermacell til at lukke hullet mellem formur og bagmur, hvorfor er det så stor problem ? Der kan vel også komme revnedannelser med gasbeton. Det er vel en acryl/silikone fuge mellem væg og gips/fermacell samt isolering bag pladen eventuelt med et dampspære. 

Eventuelt hvis det er så dårligt så kunne jeg bygge falsen selv på siderne i hvertfald af de samme gasbeton plader men da er jeg så i tvivl hvad man gør med toppen.

Overliggeren dækker formentlig hele hullet plus lidt indover gasbetonmuren. Det betyder at du kan lave falsen af de samme elementer, som du bruger til muren.

Brugen af andre materialer end det, der er brugt til muren, medfører forskellige udvidelser og dermed revnedannelser. 

Falsen går op og afsluttes under overliggeren. Det betyder, at hulmålet mellem falsene udgør vinduesmålet.



fase
Jeg har lavet nye false med 15mm fermacell efter der i de oprindelige false var blevet skåret ud til isolering af kuldebro (inder -og ydermur var muret sammen). Vinduesplade i bund er bejdset træplade i ask.
Limede fermacell direkte mod murværk med flexibel fliseklæb, overgang mod vindue dækket med tynd malerfuge.. Pladerne er ført helt til forkant af indermur hvor der er påsat hjørneforstærkning, udspartling, filt og malet.
Holder glimrende og ingen revner her 6 år senere.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også