Ventilationsport

Jeg har en 1. sal, der bliver sindssygt varm om sommeren.
Jeg vil gerne lave noget indblæsning af kold luft udefra.

Jeg har en skunk, hvor al dette kan gemmes af vejen.
I væggen vil jeg så gerne montere en lang række flade porte / åbninger, som jeg kan blæse den kolde luft ind af.

De skal helst være aflange og 2-3 cm høje.

Men hvad hedder den slags på dansk?

Nogen der ved, hvor man kan købe den slags?
Har set dem i erhvervsbygninger, så jeg ved de findes.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kan købes mange steder Billig vvs, billig ventilation, engros vvs. osv. 
Hvis du søger på > Lindab  < og  >lamelriste < Så har de typerne AE - AR - AL og andet, Der er mange størrelser og udformninger. Men Lindab sælger ikke direkte 
MEN hvor vil du hente den kølige luft på en varm sommerdag.
Det første man gør er solafskærmning uden på vindues partier og tagvinduer. 
Så kan man blæse den kølige luft ind som oftest er fra midnat og til morgen. 
Men hen på eftermiddagen er det svært at finde noget der rigtig hjælper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal vel have noget som passer til nogle rør. Eventuel flade rør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der skal meget stor mængde koldt luft til at køle ned så det kan mærkes. Tænkt på hvor meget luft en luft-til-luft aircondition giver.  Du skal bruge meget mere, da den kolde luft du har ikke er nær så kold. Et standard ventilationssystem udskifter alt luften hver anden time. Kører det natten igennem køler, det stort set ingen ting. Der skal meget mere til, for at du kan køle ned om natten. Glem alt om 200 kbm i timen.

Hvis man ønsker et køligt hus om sommeren, skal man sørge for at solen ikke sender sin varme igennem vinduerne. Altså udvendig afskærmning. På en sommerdag kommer der næsten 1000 W varme ind pr kvm vindue i solsiden. Hvis du havde en 5-10 kW varmeblæser på din første sal og synes at det var for varmt, ville du nok slukke den, fremfor at tænde for ventilationen.

Private hjem i Sydeuropa kan ​klare sig ved blot ikke at lukke solen ind. De kan have et behageligt indeklima uden aircondition.

https://da.wikipedia.org/wiki/Solenergi


 
Annonce
Det er godt I siger det - Jeg har faktisk ikke testet det inden om det vil virke.

Der er også utroligt varmt deroppe om viteren - Der kommer varmen fra brændeovnen nemlig op ad trappen og varmer rummet op til mellem 25 og 36 grader.

Jeg har en motor med skovlhjul med en 20 cm åbning.
Den kan godt nok blæse luft ind!

Vil den slags ikke være nok?
​Til i det mindste at gøre noget ved ​varmen?



36 grader om vinteren på første sal fra en brændeovn i stueetagen. Så er der noget helt galt. En brændeovn afgiver normalt 2/3 af varmen ved stråling og 1/3 ved konvektion. Så kun 1/3 del af varmen kan stige til vejrs uden at have varmet noget andet op først.

For at finde ud af hvor virkning din ventilator vil have, må du have en ide om hvor meget luft den flytter og temperaturen på den kolde og den varme luft. Watt på motoren, siger mere end diameteren.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis