Æstetiske plader til loftet

Hej alle,

Vi vil gerne have piftet vores loft lidt op i forbindelse med, at vi har et par værelser vi er i gang med at male osv. 

Jeg kunne vildt gerne tænke mig at loftet havde samme farve som væggene i soveværelset, og tv-værelset. Jeg har haft kig på troldtekt, men kæresten nægter sgu. Og jeg synes måske også at installationen af troldtekt ser lidt avanceret ud (højst sandsynligt grundet mine manglende evner).

Så jeg kunne godt bruge lidt inspiration/idéer til et simpelt alternativ til troldtekt, hvor løsningen kan måles. Vi har ikke rigtigt lyst til at male direkte på loftet. 

Det er udelukkende af æstetiske årsager. :)

- Steven
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Troldtekt er så simpelt, at alt andet blegner ved siden af. Gips bliver lidt sterilt, når der er glat, glat, glat over alt indenfor.

Men en af de to er imo mulighederne. 
HrT skrev den 14-03-2024 20:13:56

Troldtekt er så simpelt, at alt andet blegner ved siden af. Gips bliver lidt sterilt, når der er glat, glat, glat over alt indenfor.

Men en af de to er imo mulighederne. 
Problemet er lidt, at fruen synes at troldtekt er grimt. Jeg kan nu ellers godt lide. Men synes det der skinnesystem virker mig lidt uoverskueligt. 

Ville gipsplader kunne skrues direkte på?

- Steven
Troldtek sætter man mest op med skruer direkte igennem plader, 6 stk i hver. De skruer er samme farve og riflede i overflade så de ses ikke. Både det og gips plader kan sættes på på det nuværende loft hvis du forinden giver det en skrue i hver forskalling i alle lofts brædder. Ved begge metoder kan der blive problemer ed at ledninger ikke er lange nok ved lampested. Du kan måske skære loftet væk på den 1/2 kvm og så få dåsen trukket længere ned. 
Men hvis man synes de er grimme så er der ikke noget at gøre.
Du kunne over veje gipsplader med runde eller aflange huller. Det kan give et pænt resultat.
Selve det at loft og vægge har samme farve er i min optik ikke pænt. Man bør umiddelbart kunne se hvor loft begynder. Jeg har også set at lofts farven går 8 - 10 cm ned på væggen det giver også et særligt pift. 
I det hele taget så bliver man gladere ved at der er farver i huset i stedet for hvidt i hvidt.  Det mener jeg at have set videnskabelig bevis for. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/lofter/troldtekt-traebeton/troldtekt-ultrafin-traebeton-2297888?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzN-vBhAkEiwAYiO7oHnv4cVxlsEf0ES4fy0p_GORmGq9TOOQHx3Mqjvtqx12ymwuq4fA9BoCv4YQAvD_BwE

Kunne disse bruges?

ev elmand skrev den 14-03-2024 22:54:13

Ved begge metoder kan der blive problemer ed at ledninger ikke er lange nok ved lampested. Du kan måske skære loftet væk på den 1/2 kvm og så få dåsen trukket længere ned. 
Jeg havde da bare overhovedet ikke tænkt over at der selvfølgelig er lampeudtag i loftet. Det skal der selvfølgelig også lige findes en løsning på.

- Steven
De troldtek kan sagtens bruges. Men det vil blive nogle mørke rum, hvis du vælger dem i sort farve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også