Isolering af sommerhus fra 1960'er

Hej GDS forum 

Jeg har brug for lidt råd og vejledning. Vi har købt et sommerhus, som vi gerne vil udvide. Huset er fra 1962 og bygget med støbt fundament ned til 90 cm under terræn og med ydervægge af gasbeton nogle steder og træbeklædning andre steder. Huset er 100 kvm i grundplan, men det er kun de 70 kvm, som der er godkendt til beboelse. De resterende 30 kvm er under samme tag, men er opført som garage/værksted og er med separat indgang.Tanken er, at vi vil inddrage de 30 kvm til tre ting. Vi vil lave 1) et soveværelse, 2) et badeværelse og 3) så vil vi udvide den eksisterende stue. Det vil vi gøre ved at rive dele af den ikke-bærende væg til garage/værkstedet ned for at udvide stuen, og så yderligere lave en døråbning, som leder til en lille fordelingsgang med adgang til det nye værelse og badeværelset. Tanken er, at vi vil få godkendt den udvidede stue til beboelse, men ikke badeværelset eller det ekstra værelse, da det godt kan stå opført som et disponibelt rum, men fungere som et værelse man kan overnatte i. Jeg vil dog gerne isolere det hele godt og ensartet. Og jeg vil gerne passe godt på huset i mange år frem, da det er ret originalt fra 1960’er, hvilket er en stil vi godt kan lide. Mine spørgsmål går således på, hvad I synes om følgende plan i forhold til inddragelse af de 30 kvm.   

  • Støbning af nyt gulv med isolering efter forskrifter
  • Udvendig efterisolering af sokkel
  • Indvendig efterisolering af sokkel
  • Indvendig efterisolering af gasbetonvæg med plader af gasbeton
Vi vil altså ikke efterisolere ydervæggen udefra, da det vil gøre væggene tykkere, hvilket ikke vil være harmonisk, mens det også kræver flytning af vinduer. I forbindelse med efterisoleringen af væggen indefra vil jeg kunne isolere hele væggen, som er næsten 10 meter lang, da der ikke er indervægge eller andet som blokerer væggen og jeg vil kunne efterisolere soklen, da jeg alligevel skal støbe nyt gulv. Mit spørgsmål er så. 1. Virker dette som en solid og langsigtet holdbar løsning?
2. Vil udvendig isolering af sokkel være en god ide, når soklen dermed går længere ud end ydervæggen? Jeg påtænker, at der skal være træterrasse hele vejen omkring huset, hvilket vil kunne skjule en eventuel afslutning af isoleringen af soklen.   
Mvh., Morten
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan godt isolere soklen udefra uden også at trække ydervæggen med ud, men det ser ud af helvede til.

Et sommerhus i gasbeton er væsentlig mindre attraktivt end et i træ, så hvorfor ikke isolere udenpå og beklæde med træ?
Det vil hæve prisen, og gøre det lettere at sælge.

Gasbeton isolerer meget lidt, så det skal du ikke isolere med indefra. Skal de være blokke er det multipor eller lignende der skal anvendes.

Selvbygger med stort S. 
@Superdiy - det argument forstår jeg godt og det er også en løsning, som jeg måske skal overveje. Jeg vil faktisk nok foretrække træbeklædning fremfor mineraluld og puds, da det vil betyde, at hele huset vil fremstå som et træhus udefra. Derudover vil det fremstå mere helstøbt, da mineraluld med puds måske nok bliver en facade, som ser ganske solid ud, men hvis man banker på den, så er det hurtigt tydeligt, det ikke er helt er tilfældet. Og den taktile fornemmelse vil jeg gerne beholde.  

Jeg kan dog godt lide udtrykket i huset med gasbeton og derfor vil jeg gerne bibeholde det. Og selvom det måske ikke byggeteknisk er attraktivt, så er det visuelt pænere - i hvert fald for mig, selvom det selvfølgelig er en smagssag. 

I forhold til indvendig isolering, så er det også moderne plader af porebeton (gasbeton) jeg havde tænkt. Stærkt inspireret af denne artikel: 

https://goerdetselv.dk/spar-energi/isolering/isolering-af-vaeg/indvendig-isolering-af-vaeg-med-gasbeton

Jeg har også vedhæftet et billede af huset, så man måske kan få en bedre fornemmelse. Der er faktisk allerede mere trævægge end gasbeton, som jo primært er endevæggene. De øvrige trævægge vil jeg også med tiden give ny træbeklædning og flytte lidt ud for at få plads til mere isolering, mens der isoleres sokkel under dem. Bemærk endvidere, at der ikke er meget udhæng på endevæggene, hvilket også gør det vanskeligere at isolere udefra, hvis jeg skal have flyttet udhænget længere ud. 




hvis prisen skal holdes ned så nøjes men kun nyt gulv med isolering og et stål/træ skelet med isolering 100-300mm. (mere isolering tager plads fra det invendige areal.)
beklæd så den nye væg med enten træ eller gips alt efter  hvilket udseende du vil have. 
Da det kun er et sommerhus og ikke helårsbolig kan det ikke betale sig at efterisoler sokkel. 
Husk evt at efterisoler loftet.
Det godt nok et flot sommerhus. Jeg kan godt forstå, at du vil beholde udtrykket. 

Jeg ville nøjes med at isolere gulv. Jeg er ikke sikker på, om jeg ville arbejde i at isolere væg. Det er et stor arbejde, og hvis du laver en let konstruktion med isolering, så skal du være opmærksom på dampspærre og fugt. Jeg ville helt sikkert ikke arbejde i sokkel. 

Hvis du har en god luft til luft varmepumpe til at holde en rimelig temperatur, og du så fyre op i brændeovnen, når du bruger huset om vinteren, så er det ikke særligt dyrt.
Jeg har engang boet i et sommerhus af gasbeton en vinter. Der var der el-vandvarmer, luft til luft varmepumpe og brændeovn.
Vi havde meget varme på, da vi lige havde fået vores datter. Vi brugte et brændtårn med askebrænde, og jeg mener, at vi brugte ca. 2000 kr i el om måneden i de koldeste måneder. Men det er også ca. 6-7 år siden, så elpriserne var jo noget lavere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis