Fremgangsmetode badeværelsesvæg

Goddag allesammen.

Jeg skal igang med et renoveringsprojekt, herunder badeværelse - det kommende badeværelse bliver 10.5 kvm stort.

Jeg skal bla. lave “nye” vægge i badeværelse. femgangsmetoden jeg forventer at følge er som følger:

1: murer nye gasbetonsvægge op “uden på de nuværende vægge”
2: spartle med en vådrumsspatelmasse således en jævn overflade opnåes.
3: prime overfladen så denne lukkes
4: vådrumssikre ( herunder armering af samlinger mv) med en membran i hele rummet ( ved godt at lovkravet hedder vådzoner men jeg vil egentlig gerne gå med livrem og seler )
5: klinker i og omkring bruseniche samt gulv ( herunder 10cm op af vægge imellem gulv og væg )
6: spartle igen med vådrumsspatelmasse
 7: male resterende overflader med vådrumsmaling

Spørgsmålet er: kan man, spartle direkte ovenpå vådrumsmembranen med en vådrumsspatel og male den herefter?

I må meget gerne kommentere hvis i ser uhensigtsmæssigheder i min fremgangsmetode
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
1. Hvad er grunden til at er skal nye gasbetonvægge uden på de eksisterende vægge. Det tager plads.
Du kan spartle direkte på membranen. Men jeg er ikke sikker på at denne metode er godkendt. Jeg mener at vådrums membran skal beskyttes mod mekanisk på virkning med f.eks. fliser. Men mon ikke der kommer andre med en kommentar om det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik - tak for respons på opslaget.

Svaret ligger nok i at jeg har en ide om at der skal føres rør/udtag/el mv. i min gasbeton og anser denne væg for at være nemmere at arbejde med end den nuværende væg ( muret ). Min plan var at gå med en 400x600x7.5 Plade

Men nu hvor jeg lige sidder og reflektere over det, så kan jeg da egentlig godt se at det potentielt set er spild af materialer og arbejdstid.

Det skal lige tilføjes at jeg i samme ombæring får lavet nyt kloaksystem/vand/tærrendæk m. Gulvvarme.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er ret nemt at føre el, vand og afløb i murstensvæg. Under alle omstændigheder nemmere end først at mure gasbeton op. 
Og så undgår du tykke mure ved døre og vinduer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også